Psychologie a filosofie autorského herectví

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
282PFA zkouška 5 česky akademický rok

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Kurz se plní individuálně formou konzultací s vyučujícím, vypracováním písemné práce a popř. prezentací tématu na semináři. Smyslem písemné práce je zasadit téma, kterému se student věnuje, do širších filozofických a/nebo psychologických souvislostí. Literaturu student volí podle svého tématu na základě konzultace s vyučujícím. V písemné práci student prokazuje porozumění obdobným textům a schopnost vést s nimi dialog na základě vlastních uměleckých, pedagogických či jiných relevantních zkušeností. Nakonec student stručně prezentuje problematiku, kterou zpracovával v písemné práci, na semináři Filozofická propedeutika nebo Úvod do psychologie.

Výsledky učení

Student získá zkušenost s vyhledáním, nastudováním a aplikací relevantních teorií na jemu blízké téma. Zároveň si vyjasní, v čem se jeho odborný zájem týká popsaných vědeckých a společenských fenoménů. Výsledky seminární práce je schopen prezentovat širší odborné veřejnosti a odpovídat na dotazy.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

BARTHES, Roland. Smrt autora. Aluze: časopis pro literaturu, filosofii a jiné. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, roč. 10, č. 3.

BATESON, Gregory. Mysl & příroda: nezbytná jednota. Praha: Malvern, 2006.

BOSS, Medard. Nárys medicíny a psychologie. Rychnov nad Kněžnou: J&J, 1992.

BUBER, Martin. Já a ty. Olomouc: Votobia, 1995.

CONDRAU, Gion. Sigmund Freud & Martin Heidegger. Praha: Triton, 1998.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.

FINK, Eugen. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta, 1992.

FOUCAULT, Michel: Co je to autor? In týž: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Nakladatelství Svoboda,

1994.

FRANKL, Viktor Emanuel. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1994.

FRANZ, Marie Louise. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998

HUNT, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000.

INGARDEN, Roman. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel,

1967.

INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989.

JUNG, Carl Gustav. Výbor z díla (I–IX). Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 1997–2012.

KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2008.

KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006.

MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006.

NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995.

KUPPERS, Petra. Disability and Contemporary Performance. New York: Routledge, 2003.

PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia 2004.

PLHÁKOVÁ, Alena. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006.

ROGERS. Carl R. Být sám sebou. Praha: Portál, 2015.

SCRUTON, Roger. Krása. Praha: Oikoumenh, 2021.

SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2004.

STRUKUS, Wanda. Mining the Gap: Physically Integrated Performance and Kinesthetic Empathy. Journal of Dramatic Theory and Criticism, 2011, roč. 25, č. 2.

SYŘIŠŤOVÁ, Eva. Imaginární svět. Praha: Mladá fronta, 1974.

ŠIROKÝ, Hugo. Meze a obzory psychoanalýzy. Praha: Triton, 2001.

VYSKOČIL, Ivan, a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Praha: Brkola, 2012.

WINNICOTT, Donald W. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

Hodnoticí metody a kritéria

  1. Písemná práce (min. 5 NS).
  2. Prezentace problematiky na semináři.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů