Scénická tvorba 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201SEB4 zkouška 7 8 hodiny výuky týdně (45 minut), 91 až 126 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět zaměřený na praktické ověřování získaných znalostí i dovedností a zvláště pak na rozvíjení schopností motivace hereckého jednání, práce s prostorem včetně schopnosti pracovat s umístěním a pohybem herce v prostoru. Při vzájemné spolupráci studentů oborů režie-dramaturgie, herectví a případně i scénografie na inscenačních úkolech je společným jmenovatelem zejména rozvíjení a herecko-režijní rozehrání dramatické situace. Dovršením dosavadní práce na vybraných úryvcích dramatických textů je v posledním semestru bakalářského stupně studia dramaturgie a režie příprava a nastudování jednoaktové hry (popř. autorského pokusu, nového překladu, dramatizace nebo zkrácení a úprava celovečerní hry).

Následují fáze:

  1. Rozbor textu a inscenační záměr.
  2. Situace a vytváření dramatického prostoru.
  3. Pohyb a postavení v prostoru.
  4. Dané okolnosti a motivace jednání.
  5. Vztahy postav a rozehrání dramatické situace.
  6. Tvorba mizanscén a překážek jednání.
  7. Fabulování a kompozice inscenačního celku.

Na základě rozboru textu a z něj vyplývajícího inscenačního záměru přistupují studenti k pojmenování jednotlivých situací a společně vytvářejí dramatický prostor. Prakticky se seznamují s možnostmi vyjádření vzájemných vztahů tematizovaným pohybem a postavením v prostoru. Nedílnou součástí je práce s danými okolnostmi a praktické prověřování motivace jednání. Hlavní náplní je režijně-herecké rozvíjení a rozehrání dramatických situací a tvorba odpovídajících mizanscén. Součástí procesu je vymezení dramatického prostoru a jeho výtvarné řešení. Studenti se v závěru semestru dobírají záměrně komponovaného a tematizovaného inscenačního celku jednoaktové hry, kterou předvádějí na klauzurních zkouškách. Nedílnou součástí je reflexe dosažených výsledků.

Výsledky učení

  1. Schopnost přečíst a vyložit text.
  2. Schopnost vytvářet dramatický prostor.
  3. Schopnost tematizovaného pohybu v prostoru.
  4. Schopnost práce s danými okolnostmi a motivací jednání.
  5. Schopnost herecko-režijního rozehrání dramatické situace.
  6. Schopnost tvorby mizanscén.
  7. Schopnost fabulace a kompozice inscenačního celku.

Předpoklady a další požadavky

Ovládnutí základní teatrologické terminologie.

Literatura

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, O. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnotí se umělecký výsledek nastudovaného textu (jednoaktové hry, zkrácené a upravené celovečerní hry nebo dramatizace prózy), předvedeného na klauzurních zkouškách, a přihlíží se k průběhu jednotlivých fází zkušebního procesu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů