Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303ZSD2 ZK 2 2/T česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu tohoto kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

Forma studia

Projekce filmů, řízený dialog, analýza filmů.

Předpoklady a další požadavky

Student musí mít absolvovaný předmět Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 1

Obsah kurzu

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jehož cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

  1. STŘIHOVÝ FILM

Václav Hapl: Cena vítězství, Jiří Brdečka: Jak se člověk naučil létat, Pavel Koutecký: Vzpomínám, Bruce Conner: Report, Len Lye: Výroba automobilu

  1. POSTUP PRÁCE, ŠKOLNÍ A INSTRUKTÁŽNÍ FILM - filmová projekce ze 16mm projektoru

Jakub Halousek: Das Ű-boot, Martin Ježek: Zkouška materiálu, Etika zdravotní sestry, Technika jízdy osobním automobilem, Jak přijít o řidičský průkaz, Jeďte choďte, Já včela, Plíseň bramborová

  1. POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM

Jiří Lehovec: Divotvorné oko, Pavel Koutecký: Etudy pro elektronový mikroskop, Josef Císařovský: Geny, Kurt Goldberger: Před startem do vesmíru, Jiří Lehovec: Věrná hvězda

  1. REKLAMA, PROPAGANDISTICKÝ FILM, AGITKA

Miro Bernat: Sklo sklo sklo, Len Lye: Trade Tatoo, Baťovy reklamy, Oskar Fishinger: Muratti Greift Ein, Antonín Navrátil: Maličká ríša, Rudolf Mihle: Komuniké, Emil Kubiš: Autogeddon

  1. KLIP, HUDEBNÍ FILM

Emil Kubiš: Pokušení, Ivan Soldner: Horečka, Martin Čihák: Filmoklipy (Dunaj, Bartok, Deep Sweden), Jan Špáta: Hallo Satchmo, ARF-ARF: Thread of voise

  1. UMĚLECKÝ FILM, FILM O TVOŘENÍ

Evald Schorm: Etuda o zkoušce, Dobroslav Zborník: Prstová partitura, Hmatová kresba, Materiálová events, Kurt Kren: Ana, Selbstverstummelung, Zdeněk Kopáč: Úzkost, Pavel Koutecký: Theatrum artis

  1. FILM - POEZIE

Hans Richter: Everything thurns, everything moves, Jiří Lehovec: Rytmus, Joris Ivens: Déšť, Jan Špáta: Fortel, Walter Rutmann: Melodie der Welt, Gotfrey Reggio: Powaqqatsi

  1. FILM O FILMU

Krzystof Kieslowski: I´ am so so, Drahomíra Vihanová: Hledání, Martin Blažíček: Test

  1. CESTOPIS

Alexandr Hackenschmied: Chudí lidé, Roman Vávra: Na cestě, Zikmund&Hanzelka, Milan Maryška: Sibiř země žalu země naděje, Jan Hošek: Expedice Ratanakiri

  1. ETNOGRAFICKÝ FILM

Jana Ševčíková: Piemule, Martin Ryšavý: Argiš, Rudolf Mihle: Okolo žudra, Karel Vachek: Moravská Hellas, Martin Ježek: Folklór

  1. SOCIOLOGICKÝ FILM - drogy, alkohol, vězení, homosexualita

Jan Šikl: Stále na cestě, Helena Třeštíková: Tisíc let střízlivosti, Vladislav Kvasnička: Majčini kluci, Mira Erdevički: Prvních 25 je nejtěžších, Andrea Majstorovič: Zpověď Ota Tasinato

  1. SOCIOLOGICKÝ FILM - ženy, rodina, stáří

Jan Šikl: Co stojí být ženou, Olga Sommerová: Člověk - žena, Drahomíra Vihanová: Otázky pro dvě ženy, Věra Chytilová: Čas je neúprosný, Jan Špáta: Respice finem

  1. FILM - ESEJ

Václav Hapl: Člověk neumírá žízní, Vít Janeček: Příběh vody, Martin Ryšavý: Rozprava o metodě, Ivan Vojnár: V zahradě

Doporučená nebo povinná literatura

Pavol Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971

Slavomír Magál: Vývoj teórií dokumentárneho filmu, VŠMU Bratislava - Divadelná fakulta, ISBN 80-85182-11-4

Irina Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983

Erik Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974

Jindra Karasová: Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném stavu/, SPN Praha - FAMU, 1967, 23598

Václav Sklenář: Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu, SPN Praha - FAMU, 1602-8571, 1973

Vladimír Kressl: Střihový film, SPN Praha - FAMU, 1602-7424, 1971

Jan Kučera: Novinářský film, SPN Praha, 1961

František Gűrtler: Malý filmový slovník, Československé filmové nakladatelství, 1948

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou udělovány na základě vypracování a přednesení referátu k analyzovaným filmům.

Dále na základě aktivní účasti na semináři.

Celkové hodnocení se skládá ze 35% z hodnocení aktivity na seminářích, 30% z písemné části zkoušky a z 35% za prezenci.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů