Současný umělecký film 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373SUF1 ZK 3 4/T anglicky, česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Přednáška o současné světové artové kinematografii představí výrazné trendy a tvůrce natáčející v posledních 10 letech.

Forma studia

Přednáška doplněná o ukázky a promítání celých filmů.

Předpoklady a další požadavky

Znalost anglického jazyka – na přednášce budou promítány ukázky a filmy s anglickými titulky.

Obsah kurzu

Kurz bude kombinovat přehledové shrnutí obecnějších produkčních, distribučních, technologických, stylistických a tematických tendencí současného artového filmu s analytickými ponory do tvorby jednotlivých zemí a tvůrců. Předmět se omezí na uměleckou část kinematografie, s důrazem na díla a tvůrce oceňované v minulých letech na prestižních festivalech, jako jsou Cannes, Benátky, Rotterdam či Sundance; zahrnuta budou jen díla maximálně 10 let stará. V plánu je několik obecnějších přednášek (o aktuálních tendencích ve filmovém vyprávění, o produkčních a distribučních strategiích, o dokumentu, experimentu, animaci atd.) a vedle toho geograficky rozdělené přednášky (umožňujících pochopit produkční a společenský diapozitiv dané kinematografie a zároveň se věnovat vybraným inovativním tvůrcům a dílům).

V rámci kurzu bude přednášet několik pedagogů, specializujících se na jednotlivé oblasti: Helena Bendová, Jindřiška Bláhová, Andrea Slováková, Eliška Děcká, Kamila Dolotina, Aleš Stuchlý.

4.10. Helena Bendová – Obecné trendy artové kinematografie

projekce: The Last Time I Saw Macao (2012, r. Joao Pedro Rodrigues, Francie/Portugalsko/Macao)

11.10. Jindřiška Bláhová – Rumunská kinematografie

projekce: 12:08 na východ od Bukurešti (2006, r. Corneliu Porumboiu, Rumunsko)

18.10. Andrea Slováková – Dokumentární kinematografie

projekce: The Visit (2015, r. Michael Madsen, Dánsko)

25.10. přednáška odpadá

1.11. Andrea Slováková – Experimentální film

projekce: We Make Couples (2016, r. Mike Hoolboom, Kanada)

8.11. Helena Bendová – Japonská kinematografie

klíčová jména: Naomi Kawase, Kiyoshi Kurosawa, Takashi Miike, Hirokazu Kore-eda, Šion Sono aj.

projekce: Hanezu (2011, r. Naomi Kawase, Japonsko)

15.11. přednáška odpadá kvůli FAMUfestu

22.11. Aleš Stuchlý – Asie I: Tchajwan / Čína

klíčová jména: Hou Hsiao-hsien + Tsai Ming-liang; Gan Bi, Jia Zhang-Ke, Wang Bing (zmíněni budou ale i další)

projekce: Kaili Blues (2015, r. Gan Bi, Čína)

29.11. Aleš Stuchlý – Asie II: Jižní Korea / Thajsko / Filipíny

klíčová jména: Lee Chang-dong + Hong Sang-Soo, Bong Joon-ho; Apichatpong Weerasethakul; Lav Diaz (zmíněni budou ale i Brillante Mendoza, Ratanaruang a další)

projekce: Skryté paprsky slunce (2007, r. Lee Chang-dong, Jižní Korea)

6.12. Kamila Dolotina – Kinematografie Ruska a postsovětských republik

projekce: Náklad 200 (2007, r. Alexej Balabanov, Rusko)

13.12. Aleš Stuchlý – Maďarská kinematografie

klíčová jména: Béla Tarr, Laszlo Nemes, Bence Fliegauf, Kornél Mundruczó, György Pálfi, János Szász, Agnés Kocsis

projekce: Mléčná dráha (2007, r. Bence Fliegauf, Maďarsko) (+ ukázky z děl Bély Tarra a dalších)

20.12. Andrea Slováková – Produkce a distribuce

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura

•Judith Aston – Sandra Gaudenzi – Mandy Rose (eds.): I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Columbia University Press, 2017.

•Brian Baker: Contemporary Masculinities in Fiction, Film and Television. Bloomsbury, 2016.

•Doris Baltruschat (ed.): Independent Filmmaking Around the Globe. University of Toronto Press, 2015.

•Mattias Frey: Extreme Cinema: The Transgressive Rhetoric of Today's Art Film Culture. Rutgers Unviersity, 2016.

•Rosalind Galt – Karl Schoonover (eds.): Queer Cinema in the World. Duke University Press, 2016.

•André Gaudreault – Philippe Marion: The End of Cinema?: A Medium in Crisis in the Digital Age. Columbia University press, 2015.

•Joel Gwynne (ed.): Transgression in Anglo-American Cinema: Gender, Sex, and the Deviant Body. Columbia University Přes, 2016.

•Kate Ince: The Body and the Screen: Female Subjectivities in Contemporary Women’s Cinema. Continuum, 2017.

•Aaron Kerner – Jonathan Knapp (eds.): Extreme Cinema: Affective Strategies in Transnational Media. Edinburgh Unviersity press, 2016.

•Geoff King: Indie 2.0 : Change and Continuity in Contemporary American Indie Film. I.B. Tauris, 2014.

•Remi Fournier Lanzoni: French Cinema: From Its Beginnings to the Present. Continuum, 2015.

•Mariana Liz: Euro-Visions: Europe in Contemporary Cinema. Bloomsbury, 2016.

•Tiago de Luca – Nuno Barradas Jorge (eds.): Slow Cinema. Edinburgh Unviersity press, 2016.

•Nikolaj Lübecker: The Feel-bad film. Edinburgh University press, 2015.

•Dominique Nasta: Contemporary Romanian Cinema. Columbia University press, 2013.

•Michele Schreiber: American Postfeminist Cinema: Women, Romance and Contemporary Culture. Edinburgh University press, 2015.

•Holly Willis: Fast Forward: The Future(s) of the Cinematic Arts. Columbia University Press, 2016.

•Brian Winston et al. (eds.): The Act of Documenting: Documentary Film in the 21st Century. Bloomsbury, 2017.

•Jason Wood: Last Words: Considering Contemporary Cinema. Columbia University Press, 2014.

Hodnoticí metody a kritéria

Atestace proběhne formou ústní zkoušky, při níž se pobavíme o promítaných snímcích a o přednášené látce.

Poznámka

žádné

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů