Současný umělecký film 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373SUF2 ZK 3 4/T anglicky, česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Přednáška o současné světové artové kinematografii představí výrazné trendy a tvůrce natáčející v posledních 10 letech.

Forma studia

Přednáška doplněná o ukázky a promítání celých filmů.

Předpoklady a další požadavky

Znalost anglického jazyka – na přednášce budou promítány ukázky a filmy s anglickými titulky.

Obsah kurzu

Kurz bude kombinovat přehledové shrnutí obecnějších produkčních, distribučních, technologických, stylistických a tematických tendencí současného artového filmu s analytickými ponory do tvorby jednotlivých zemí a tvůrců. Předmět se omezí na uměleckou část kinematografie, s důrazem na díla a tvůrce oceňované v minulých letech na prestižních festivalech, jako jsou Cannes, Benátky, Rotterdam či Sundance; zahrnuta budou jen díla maximálně 10 let stará. V plánu je cca 7 obecnějších přednášek (o aktuálních tendencích ve filmovém vyprávění, o produkčních a distribučních strategiích, o dokumentu, experimentu, animaci atd.) a vedle toho 19 geograficky rozdělených přednášek (umožňujících pochopit produkční a společenský diapozitiv dané kinematografie a zároveň se věnovat vybraným inovativním tvůrcům a dílům).

V rámci kurzu bude přednášet několik pedagogů, specializujících se na jednotlivé oblasti: Helena Bendová, Andrea Slováková, Eliška Děcká, David Čeněk, Ondřej Belica a Martin Šrajer.

14.2. Animovaný film (Eliška Děcká)

projekce: It´s such a beautiful day (2012, r. Don Herzfeldt)

21.2. Austrálie, Kanada, Nový Zéland (Eliška Děcká)

--- odpadlo pro nemoc

28.2. Německo a Rakousko (Andrea Slováková)

tvůrci: Werner Herzog, Fatih Akin, Wim Wenders, Christian Petzold, Andeas Dresen, Peter Tscherkassky, Gustav Deutsch, Martin Arnold, Dietmar Brehm, Sigfried Fruhauf, Andreas Horvath, Ulrich Seidl, Michael Haneke

projekce: Láska (2012, Michael Haneke)

7.3. Francie I (Helena Bendová)

tvůrci: Garrel, Green, Denis, Dumont, Audiard, Assayas

------- odpadlo pro nemoc

14.3. Francie II (Helena Bendová)

tvůrci: Desplechin, Kechiche, Carax, Guiraudie, Bonello, Honoré, Dupieux, Hansen-Love

projekce: Les chansons d´amour (2007, r. Christophe Honoré)

21.3. Itálie (Martin Šrajer)

projekce: Le Quattro volte (2010, Michelangelo Frammartino)

tvůrci: Frammartino, Garrone, Guadagnino, Carpignano, Comodin, Costanzo, Moretti, Rohrwacherová, Gianfranco Rosi, Sorrentino

28.3. USA I (Martin Šrajer)

projekce: Frances Ha (2012, Noah Baumbach)

tvůrci: Anderson, Baker, Baumbach, Coenovi, Coppolová, Dunhamová, Gray, Haynes, Jarmusch, Korine, Linklater, Payne, Reichardtová, Safdieovi, Soderbergh

4.4. USA II (Martin Šrajer)

projekce: Spring Breakers (2012, Harmony Korine)

11.4. Latinská Amerika (David Čeněk) - odpadlo pro nemoc

18.4. Blízký východ (Andrea Slováková)

projekce: Zimní spánek (Nuri Bilge Ceylan, 2014)

ukázky: Nuri Bilge Ceylan (ukázka), Asghar Farhadi (ukázka), Abbás Kiarostami (kontext íránského filmu, ukázka), hybridizace íránského filmu (dokufikce), Jafar Panahí (ukázka), Ari Folman, Avi Mograbi (dokument, ukázka), Guli Silberstein (experiment, ukázka)

25.4. Evropští solitéři (Andrea Slováková)

projekce: Dva dny, jedna noc (Jean-Pierre a Luc Dardenne, 2014)

ukázky: Anton Corbijn (ukázka), Alex van Warmerdam (bez ukázky, pouze trailer), Ruben Östlund (ukázka), Miguel Gomes (ukázka), Phie Ambo (skandinávský dokument, ukázka), Timo Novotny (a fenomén remixu)

2.5. Kamera v současném filmu (Ondřej Belica)

projekce: Ejzenštejn v Guanajuatu (2015, Peter Greenaway)

probíraní kameramani: Franz Werfel, Mikhail Krichman, Lukasz Zal, Matyas Erdely, Gergely Pohárnok, Martin Ruhe, Oleg Mutu, Anthony Dod Mantle

9.5. Velká Británie (Eliška Děcká)

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená nebo povinná literatura

•Judith Aston – Sandra Gaudenzi – Mandy Rose (eds.): I-Docs: The Evolving Practices of Interactive Documentary. Columbia University Press, 2017.

•Brian Baker: Contemporary Masculinities in Fiction, Film and Television. Bloomsbury, 2016.

•Doris Baltruschat (ed.): Independent Filmmaking Around the Globe. University of Toronto Press, 2015.

•Mattias Frey: Extreme Cinema: The Transgressive Rhetoric of Today's Art Film Culture. Rutgers Unviersity, 2016.

•Rosalind Galt – Karl Schoonover (eds.): Queer Cinema in the World. Duke University Press, 2016.

•André Gaudreault – Philippe Marion: The End of Cinema?: A Medium in Crisis in the Digital Age. Columbia University press, 2015.

•Joel Gwynne (ed.): Transgression in Anglo-American Cinema: Gender, Sex, and the Deviant Body. Columbia University Přes, 2016.

•Kate Ince: The Body and the Screen: Female Subjectivities in Contemporary Women’s Cinema. Continuum, 2017.

•Aaron Kerner – Jonathan Knapp (eds.): Extreme Cinema: Affective Strategies in Transnational Media. Edinburgh Unviersity press, 2016.

•Geoff King: Indie 2.0 : Change and Continuity in Contemporary American Indie Film. I.B. Tauris, 2014.

•Remi Fournier Lanzoni: French Cinema: From Its Beginnings to the Present. Continuum, 2015.

•Mariana Liz: Euro-Visions: Europe in Contemporary Cinema. Bloomsbury, 2016.

•Tiago de Luca – Nuno Barradas Jorge (eds.): Slow Cinema. Edinburgh Unviersity press, 2016.

•Nikolaj Lübecker: The Feel-bad film. Edinburgh University press, 2015.

•Dominique Nasta: Contemporary Romanian Cinema. Columbia University press, 2013.

•Michele Schreiber: American Postfeminist Cinema: Women, Romance and Contemporary Culture. Edinburgh University press, 2015.

•Holly Willis: Fast Forward: The Future(s) of the Cinematic Arts. Columbia University Press, 2016.

•Brian Winston et al. (eds.): The Act of Documenting: Documentary Film in the 21st Century. Bloomsbury, 2017.

•Jason Wood: Last Words: Considering Contemporary Cinema. Columbia University Press, 2014.

Hodnoticí metody a kritéria

Atestace proběhne formou ústní zkoušky, při níž se pobavíme o promítaných snímcích a o přednášené látce.

Poznámka

žádné

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů