Metody uměleckého výzkumu

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
940MUV zkouška 4 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý akademický rok (45 minut), 96 až 116 hodin domácí příprava česky akademický rok

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza STEHLÍKOVÁ

Obsah

Přednášející: Dr. Tereza Stehlíková

Kontakt: tereza.stehlikova@vskk.cz

Termíny: úterý 20. 2. / 5. 3./ 19.3. / 2. 4./ 16. 4. / 30.4.

Čas: 14.00 – 17.00

Místo konání: Zasedací místnost 412, Dům u Bílého jelena (vchod přes Hartigovský palác)

Kurz je otevřený pro studenty z celé AMU a ročníků studia a bude probíhat formou seminářů a workshopu. Jeho součástí jsou i hostování zahraničních lektorů, předních osobností z oblasti uměleckého výzkumu. Důraz bude kladen na investigaci toho, co si vlastně představujeme pod pojmem (umělecký) výzkum, co znamená propojení teorie a praxe, výzkum skrz praxi, jak nejlépe klást otázky a odpovídat prostřednictvím jak teorie i praxe. Jaké metody jsou k dispozici, které jsou nejvhodnější a proč, případně jak vytvořit své vlastní metodologické přístupy. Na seminářích budou mít studenti možnost diskutovat a sdílet své výzkumné otázky a s tím spjaté metodologie, jak teoreticky, tak prakticky. Studentům bude tak poskytnut jakýsi „bezpečný prostor pro nejistotu“ (William Kentridge).

1.20. 2. 24 Co je umělecký výzkum?

2.5. 3. 24 Úvod do metod uměleckého výzkumu + představení studentských projektů a otázek

3.19. 3. 24 Úvod do metod uměleckého výzkumu – pokračovaní

4.2. 4. 24 Případové studie 1: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Hostem bude profesorka a umělkyně Birgitta Hosea (Zoom), která se podělí o své metody. Pracuje primárně s časovými médii - rozšířenou animací, experimentální kresbou a živou performancí - a vytváří trvalé obrazy, ztělesněné události, zážitkové instalace a krátké filmy, které rozšiřují koncept pohyblivého obrazu mimo obrazovku a do přítomného okamžiku. Její práce často vychází z výzkumu a zkoumá otázky týkající se identity, genderu a sexuality (birgittahosea.co.uk)

5.16. 4. 24 Případová studie 2: jak přistupovat k uměleckému výzkumu. Hostem bude Vincent Roumagnac (TBC), baskicko-francouzský umělec a výzkumník věnující se praxi „jeviště“ vyvíjející se prostřednictvím klimatické transformace, techno-kondicionalizace a mediální hybridizace a také spojení mezi uměním a výzkumem (https://vincentroumagnac.com/)

6.30. 4. 24 Workshop sdílení metod vedený studenty + společná reflexe, shrnutí a jak definovat další možné otázky.

Probíraná témata a přístupy:

Mapování terénu, definování správných otázek

Kritické myšlení

Transparentnost, etika, subjektivita, reflexe

Metody zkoumání

Naturalistické zkoumání: přístup pro reálné situace

„Bricoleur“: kolážový a konstrukční přístup

Akční výzkum: navržen tak, aby změnil situaci

Výsledky učení

•Uchopení klíčových aspektu a problematiky uměleckého výzkumu

•Uchopení rozsahu možností zkoumání nových metod a prístupu

•Praktická zkušenost v práci na pripadovych studiích

•Praktická zkušenost v terénu, včetne mezioborové spolupráce

•Schopnost analýzy a reflexe

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Literatura

Carroll, N. (2009) On Criticism, Routledge

Bohm, D. (2004) On Dialogue, Routledge

Beshty, W. (2015) Ethics: Documents of Contemporary Art. London: MIT Press.

Deacon, D et al (2007), Researching Communications: A Practical Guide to Methods in Media and Cultural Analysis (2nd ed), Bloomsbury

Kentridge, W. (2014) Six Drawing Lessons, Harvard University Press

Barrett, E and Bolt, B (2007), Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry: London; IB Taurus

O’Leary, Z (2010), The Essential Guide to Doing Your Research Project (2nd ed), Sage

Rose, Gillian, 2000, Visual Methodologies, London: Sage

Hodnoticí metody a kritéria

Požadavky:

Účast na minimálně 5 seminářích.

Vypracování reflektivního deníku

Poznámka

Životopis pedagoga

Tereza Stehlíková je česko-britská umělkyně která pracuje napříč médii, primárně s videem a performance. Nedávno se stala vedoucí oddělení vizuálních umění na Vysoké škole kreativní komunikace v Praze. Stehlíková je držitelkou doktorátu z londýnské Royal College of Art, kde zkoumala taktilní jazyk kinematografie a momentálně je zapojena do interdisciplinárního výzkumu, kde zkoumá jak může být pohyblivý obraz použit pro komunikaci zosobněné zkušenosti a úlohu smyslů v estetickém prožitku. Je zakladatelkou Sensory Sites, mezinárodního kolektivu se sídlem v Londýně, který pořádá výstavy, instalace a výzkumné projekty, které zkoumají mnohosmyslové vnímání a tělesnou zkušenost. Práce Terezy Stehlíkové byla vystavena na různých filmových a uměleckých festivalech po celém světě. Stehlíková také pracuje na dlouhodobém uměleckém filmovém projektu 4 Generations of Women (zachycujícím vztahy napříč čtyřmi generacemi žen v její rodině), který se dostal do úzkého výběru na BFI 61 st London Film Festival Experimental Pitch, byl uveden v pražském kině Světozor a v roce 2019 byl vybrán pro samostatnou výstavu na Alchemy Film and Art Festival v britském Hawicku. Nedávno také založila nový online umělecko/filozoficko/vědecký časopis se zaměřením na smysly nazvaný TT journal https://tangibleterritory.art/

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na akademický rok 2023/24:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů