Historické kompoziční studie 3
- Kód:
- 101HKS3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Hanuš Bartoň, Juraj Filas
- Anotace:
-
a) praktické zvládnutí technik a forem vokálního kontrapunktu do stupně moteto ? madrigal
b) praktické zvládnutí technik a forem instrumentálního kontrapunktu a forem barokní hudby (fuga, svita, aria, preludium)
c) praktické zvládnutí technik a forem klasicismu (např. menuet, sonáta)
d) studie jiných stylových okruhů (např. romantismus, středověké formy a techniky)
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
a) Paralelní součást výuky hlavního oboru se zaměřením na praktické ovládnutí historických forem z oblasti především renesanční, barokní a klasicistní hudby.
b) Navazuje na dosaženou úroveň konzervatorního typu výuky harmonie, kontrapunktu a hudebních forem, rozšiřuje dosavadní znalosti a dovednosti studentů při práci s hudební vertikálou a horizontálou.
c) Důraz je kladen na pochopení zákonitostí a odlišností jednotlivých slohů a stylů, tak jak je přinesl vývoj evropské hudby.
d) Smyslem výuky je i vybavit studenta důkladnou skladatelskou technikou.
e) Po zvládnutí povinného rozsahu může v dalším pokračování student rozšířit své praktické znalosti také o hudbu předrenesanční, o různé specifické historické vývojové proudy i o hudbu romantickou a novější.
- Studijní materiály:
-
Fux, Johann Joseph: Die Lehre vom Kontrapunkt (Gradus ad Parnassum, 2. kniha, 1.-3. cvičení). Hermann Molck Verlag, Celle 1938.
Janeček, Karel: Skladatelská práce v oblasti klasické harmonie. Academia, Praha 1973.
Jeppesen, Knud: Kontrapunkt. Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1956.
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965.
- Poznámka: