Metodika cembala 2
- Kód:
- 104MCE2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Giedre Mrázková-Lukšaité
- Anotace:
-
Studium současných „Škol“ a literatury pro začátečníky. Praktická cvičení a aplikace získaných vědomostí z hlavního oboru Hra na cembalo a z předmětu Interpretace barokní hudby (barokní prstoklady, artikulace atd.). Součástí metodiky je vyučovatelská praxe s modelem.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Součástí předmětu je přehled historického přístupu metodiky hry na cembalo, aplikace barokních prvků nejen na technická cvičení 17. a 18. století, ale i na novodobou instruktivní literaturu, která je zásadní pro rozvoj nástrojové techniky (Czerny, Hanon, Berens). Během metodiky jsou probírány dva směry výuky na cembalo, jejichž cílem je: a) vytvoření předpokladů pro výchovu malých dětí ? úplných začátečníků, b) transformace hudebního chápání a přístupu k nástroji již vyspělých hráčů ? klavíristů i varhaníků.
- Studijní materiály:
-
Traktáty 17. a 18. století, týkající se cembalové hry, s důrazem na tato díla:
François Couperin, L?art de toucher le clavecin, Paříž 1717
Jean-Philippe Rameau, De la mechanique des doigts sur le clavecin, Paříž 1724
Carl Philipp Emanuel Bach, Versuch über die wahre Art, das Clavier zu spielen, Berlin 1753
Současné školy a literatura:
Maria Boxall, Harpsichord Method, Londýn 1977
Isolde Ahlgrimm, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik (Fingerübungen und Etüden 1571 ? 1760), 1982
Keen Rosenhart, The Amsterdam Harpsichord Tutor, Amsterdam 1977
- Poznámka: