Analýza hudebně teoretického textu 9
- Kód:
- 108AHT9
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Jaromír Havlík
- Anotace:
-
Seminář. Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 2. ročníku magisterského stupně studia. Seminář navazuje na přednášku „Hudební teorie, dějiny a systematika“. Ukončen je zápočtem na konci semestru na základě určené semestrální písemné práce.
- Požadavky:
-
Zápočet na základě písemné semestrální práce v rozsahu 6-7 stran počítačového tisku event. souboru 3-4 seminátních prací napsaných průběžně během semestru
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Analýza hudebně teoretického textu je vybavit posluchače praktickými poznatky a zkušenostmi z práce s konkrétními hudebně teoretickými texty po ose časové i předmětné a vybavit je schopností aktivně a efektivně s těmito texty pracovat. Druhým cílem je vypěstovat u posluchačů schopnost analytického a kritického pohledu na již existující hudebně teoretické texty všech kategorií a ve světle získaných poznatků a zkušeností i schopnost koncipování vlastních hudebně teoretických textů od semestrálních prací až k bakalářským, magisterským eventuálně doktorským spisům. Posluchači se postupně seznámí s reprezentativním souborem odborné literatury pokrývajícím, pokud možno, všechny základní oblasti a aspekty systematické i historické muzikologie.
- Osnova (a sylabus):
-
Obsahově navazuje na předmět Analýza hudebně teoretického textu 8. Posluchači studují a pod odborným vedením analyzují hudebně teoretické texty většího rozsahu a předmětné složitosti. Zároveň rozšiřují své znalosti základních hudebně teoretických spisů klasiků oboru. Studium se soustřeďuje především na analytické a přehledové a sumarizační a syntetizující studie a spisy většího, formátu zaměřené na rozsáhlejší a obecnější problematiku hudební teorie v širokém slova smyslu. Paralelní problémový okruh: edice hudebních pramenů a děl. Praktická edice - kritická edice. Zásady ediční práce, psaní vydavatelské a revizní zprávy, další dokumentační aparát kritické edice. Pokračování práce na magisterském diplomním spisu.
- Studijní materiály:
-
Adler, Quido: Der Stil in der Musik. - Leipzig 1911, 21929
Adler, Quido: Schubert and the Viennese Classical School. - in: The Musical
Quarterly XIV, 1928, s. 473nn
Adler, Quido: Haydn and the Viennese Classical School. - in: The Musical Quarterly
XVIII, 1932, s. 191 nn.
Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der neuen Musik. - Tübingen 1949,
2Frankfurt a.M. 1958, 31967, angl.překl. 1973
Apfel, Ernst-Dahlhaus, Carl: Studien zur Theorie und Geschichte der musikalischen
Rhythmik und Metrik. - München 1974
Asafjev, Boris V.: Hudební forma jako proces. - Praha, SHV 1965
Bek, Josef: Avantgarda. Ke genezi socialstického realismu v české hudbě. Praha,
Panton 1984
Bek, Josef-Fukač, Jiří-Poledňák, Ivan: Česká hudební věda 1945-1975. Pokus o
stratifikaci a vědeckou kritiku jejích motivací, faktorů a
funkcí. Hudební věda 1976, s. 3-26
Besseler, Heinrich: Musik und Raum. - in: Musik und Bild. Festschrift Max Seiffert,
Kassel 1938, s. 151 nn
Beseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon. Studien zum der Niederländischen
Musik. - Leipzig 1950, 21974
Burjanek, Josef: Hudební myšlení. -Praha-Brno, SPN 1970.
Černý, Miroslav K.: Musiksemiotik und Musikgeschichte. - Acta Universitatis
Palckianae Olomoucensis. Facultas philosophica. Philoophica-
aesthetica 15, 1997 /Musicologica Olomoucensia/, Olomouc UP 1997,
s. 47-56
Dahlhaus, Carl: Some Models of Unity in Musical Form. - Journal of Music Theory
XIX, 1975, s. 32 nn.
Ferková, Eva: Počítačová muzikologie( z hlediska systematiky). - Opus musicum
XXIV, 1992, č. 7-8, s.239-244
Georgiades, Thrasybulos: Musik und Sprache: Das Werden der abendländischen
Musik dargestellt an der Vertonung der Messe.- Berlin, Göttingen und
Heidelberg 1954
Kubik, Gerhard: Zum Verstehen afrikanischer Musik. - Leipzig, Verlag Philipp
Reclam jun.1988
Morris, Robert: Composition with Pitch-Classes: A Theory of Compositional Design. -
New Haven,London 1997
Oesch, Hans (ed.): Aussereuropäische Musik. - 2 díly, Laaber, Laaber Verlag 1984,
1987 /= Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 8, 9)
Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900.- Brno, Masarykova univerzita 1991
Riemann, Hugo: Die Entwicklung unserer Notenschrift (sborník přednášek). -Leipzig
1881
Riemann, Hugo: Die Natur der Harmonik (sborník přednášek). -Leipzig 1882
Riemann, Hugo: Der Ausdruck in der Musik (sborník přednášek). - Leipzig 1883
- Poznámka: