Hudební režie 4
- Kód:
- 108HR4
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 4
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jaroslav Rybář, Jaroslav Smolka
- Anotace:
-
Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.
- Požadavky:
-
Semestrální seminární práce, srovnávající různé nahrávky po zvukové a interpretační stránce. Zvládnutí příslušných témat, probíraných v přednáškové části.
Semestr končí ročníkovou zkouškou.
- Cíle studia:
-
Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminární část.
Srovnávání různých nahrávek po stránce interpretační i zvukové.
Prezentace komparačních studií studentů (semestrální seminární práce).
Přednášková část.
Příprava nahrávání.
Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky.
Sylabus
Příprava nahrávání. Notový materiál, pokud možno shodný s materiálem interpretů (kopie). Kontakt s interpretem, nejpozději rozumnou dobu před natáčením (domluva o pracovním postupu, o zvláštnostech konkrétního díla, o interpretační koncepci atd.). Domluva s mistrem zvuku (zvukovým režisérem) o zvláštnostech obsazení orchestru nebo ansámblu, (netradiční nástroje: celesta, mandolina, varhany apod., nástroje za scénou, hlasy zdáli apod.). Domluva o celkovém pojetí zvukového obrazu (v závislosti na stylu hudby, charakteru ansámblu, na akustice prostoru atd.).
Konkrétní úkoly hudebního režiséra během vzniku nahrávky. V nahrávacím týmu bývá HR první mezi rovnými, tj. řídí, či koordinuje celý nahrávací proces. Důvodů je několik: jak známo, každá činnost, jejímiž účastníky jsou více než dva lidé, má-li být efektivní vyžaduje jediného koordinátora, který činí jistá rozhodnutí; dále, mistr zvuku mívá obvykle těžiště své činnosti na počátku natáčení, ve chvíli, kdy se nastavuje postavení mikrofonů a tvoří se celková koncepce zvuku a posléze při závěrečném zpracování nahrávky. Vše, co se odehrává při samotném nahrávání se týká především hudebně odborných otázek, o kterých by měl rozhodovat HR. Nebudeme tu řešit problém, zda hudební či zvukový režisér může zastávat obě funkce, neboť tato otázka závisí jednak na každé jednotlivé osobnosti, její erudici a přirozené autoritě a jednak na zvyklostech jednotlivých firemních pracovišť. Jisté je, že každé složitější nahrávání vyžaduje početnější nahrávací tým a dělbu práce. Po celou dobu nahrávání je to tedy HR, který komunikuje s interprety a řídí celé nahrávání, určuje jeho rytmus a spád s ohledem na vymezený čas. Očekává se od něho, že nahrávání povede v intencích interpreta, že rozhodne o tom, zda určitý úsek je hotov, zda je nutno provést korektury a zejména, zda celkový výkon skutečně odpovídá schopnostem dotyčného hudebníka. Míra režisérova zasahování do výkonu může být různá, podle toho, jak zkušený je interpret, který právě nahrává. HR musí však vždy s jistotou vědět, které záběry jsou vydařené a kde jsou případně chyby. Dokonalý přehled o těchto věcech je jedním z nejdůležitějších rysů režisérovy práce, ne-li jejím nejvlastnějším smyslem. HR je pak schopen kdykoli hudebníkům předvést nejlepší záběry a zároveň si tak připravuje plán sestřihu. To vše šetří studiový čas a urychluje práci nejen při natáčení, ale i při sestřihu.
- Studijní materiály:
-
Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.
- Poznámka: