Hudební režie 9
- Kód:
- 108HR9
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 11
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jaroslav Rybář, Jaroslav Smolka
- Anotace:
-
Předmět má svou seminární a přednáškovou část. Spočívá v rozborech nahrávek, jejich interpretace i zvukového zpracování. Dále se hodnotí vlastní pracovní výkony studentů v předmětu Praxe ve studiu. Přednášková část obsahuje výklad problematiky nahrávání hudby a práce hudebního režiséra ve studiu.
- Požadavky:
-
Příprava magisterské dipl. práce.
Zvládnutí příslušných témat, probíraných v přednáškové části.
Semestr končí zápočtem.
- Cíle studia:
-
Jako hlavní předmět oboru má syntetizující a završující význam při přípravě a výchově hudebních režisérů. Jeho úkolem je vybavit posluchače základními i specializovanými vědomostmi a návyky, potřebnými při práci hudebního režiséra - tj. při řízení - v průběhu nahrávání, střihu a postprodukční úpravy nahrané hudby pro trvalé zvukové nosiče nebo k použití v rozhlase, televizi, filmu či dalších médiích. Dále vede posluchače ke kritickému rozlišování, srovnávání a hodnocení nahrávek vydaných na CD či jiných nosičích zvuku a pořízených jinými nahávacími týmy.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminární část.
Srovnávání různých nahrávek po stránce interpretační i zvukové.
Příprava magisterské diplomové práce.
Přednášková část.
Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií.
Sylabus
Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky. Rozhodujícím kritériem pro posouzení kvality střihu je jeho dokonalé fungování v daném hudebním kontextu. Proběhne-li rozhraní dvou propojených záběrů přirozeně a uspokojivě po stránce hudební, pak je vše v pořádku. Není-li střih dobrý technicky, neprobíhá dobře ani umělecky. Opak je spíše možný; dokonale technicky spojený střih může v hudbě působit rušivě. Základní kritéria pro úspěšný střih jsou tato: Tempo-jestliže záběry mají rozdílné tempo, pak je jejich spojení nemožné. Dynamika-velké rozdíly nelze korigovat, neboť zasahují do barevného charakteru nástroje. Agogika-frázi s rozdílným agogickým pojetím rovněž nelze kombinovat. Témbr-i menší barevná změna, která nemusí souviset s dynamikou může působit velmi rušivě. Stranový posun.
Obecně opět platí, že vytříbený hudební vkus a erudice HR je o otázkách rozhodující. On musí posoudit, zda sestřih nepostrádá přirozené hudební plynutí.
Úprava a zpracování historických snímků pomocí moderních technologií. Moderní počítačová technika poskytuje v současné době (nepochybně se v tomto směru situace stále zlepšuje) mnoho různých cest, jak rekonsruovat starší nahrávky. Rekonstrukce se týká několika víceméně oddělených oblastí: Potlačení konstantního neproměnlivého šumu. Odstranění drobných bodových zapraskání. Potlačení nekonstantního proměnlivého šumu. Filtrace - zvýraznění některých kmitočtových pásem, případně další zvuková zlepšení (např. umělý dozvuk). Uměle vytvořený stereoefekt u monofonních nahrávek. Existují velmi účinné programy, s nimiž lze pracovat velmi úspěšně. Problém proměnlivého šumu se týká rekonstrukce t. zv. standardních desek (78 ot.). Šum těchto nosičů nelze zcela odstranit. Snahy o další možná zlepšení je třeba posuzovat velmi citlivě a individuálně. Je nutno uvědomit si, že užitečný signál, který obsahuje původní nahrávka je zároveň dosažitelné maximum, nic jiného než zvuk limitovaný dobovými technickými možnostmi nemůže rekonstrukce přinést. Na druhé straně je třeba při využití moderních čistících metod bedlivě hlídat hranici, za níž technika poškozuje originální záznam, tedy samotnou hudbu.
- Studijní materiály:
-
Notový materiál. Ucelená specializovaná literatura k této problematice neexistuje. Vychází se z výše uvedených poznámek (sylabus), které se stanou východiskem pro vytvoření skript.
- Poznámka: