Seminář hudební estetiky 2
- Kód:
- 108SHE2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 1/T
- Vyučující:
- Roman Dykast, Jan Vičar
- Anotace:
-
Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění) v rámci předmětu Hudební estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o hudebně estetické tematice. Seminární práci posluchači přednesou v samostatném výstupu na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse.
- Požadavky:
-
Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit 100% požadovaných kritérií, které jsou proporčně rozděleny na:
Seminární práce: 50%
Aktivita v semináři, schopnost a ochota diskutovat: 25%
Účast na seminářích: 25% (účast musí přesahovat polovinu uskutečněných seminářů).
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o hudební estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do rozprav v průběhu semináře.
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky hudebního interpretačního umění (estetiky hudebního výkonného umění) v rámci předmětu Hudební estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o hudební estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.
Posluchači si volí téma z následujícího širokého tematického okruhu:
Srovnání interpretačních výkonů nebo zpracování seminární práce z výběru obecněestetických témat, která jsou aplikována na oblast hudební estetiky - Míra, Harmonie, Mimésis - teorie nápodoby v umění, Katarze - princip očištění uměním, Grácie, Vkus , Synestézie, Sympatie, Estetická distance, Princip karikatury, Imaginace, Vliv dobových představ o prostoru a čase na umění, Iluze, Tradice x inovace, Sakrální x profánní v estetice, Alegorie, Estetika a mýtus, Metafora, Umělecké typy (vizuální, auditivní, motorický, intro-, extravert, cholerik atd. ...), Hra jako princip umělecké tvorby - Homo ludens, Estetika a poetika, Forma x obsah, Princip ozvláštnění (ruská formalistická škola), Záměrné a nezáměrné v estetice a umění, Estetika a psychoanalýza, Estetika a sémiotika - umění jako znakový systém, Estetika a cit, emoce, afekty, Exprese - výraz, Teorie uměleckého génia, Dionýské nadšení a apollónská forma, Teorie vcítění, Umění jako oblast rituálů, Způsoby interpretace uměleckých děl, Co je to struktura uměleckého díla, Proporce v estetice - umění, Estetická - umělecká hodnota, Anestetično, Modernistická x postmodernistická estetika, Estetika a masmédia, Masová kultura, Estetika a kýč, Estetický formalismus, Estetický strukturalismus, Estetická funkce, Estetická zkušenost, Estetická norma, Princip „jednota v rozmanitosti“.
- Studijní materiály:
-
Doporučený návod k výběru tématu, kritické práci s literaturou a technice napsání seminární práce (správně uvedená citace, technika parafráze cizího textu, poznámkový aparát atp.):
Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.
Šimek, Dušan?Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.
Doporučená literatura k estetice hudební interpretace:
Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha 1987.
Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. Praha 1998.
Harnoncourt, Nicolas: Hudobný dialóg. Myšlienky k Monteverdimu, Bachovi a Mozartovi. Bratislava 2003.
- Poznámka: