Teorie skladby 2
- Kód:
- 108TS2
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří KOLLERT, Jan Vičar
- Anotace:
-
Přednáška pojednává o základních rysech evropského akordického a harmonického myšlení od doby baroka až do současnosti. Zvýšená pozornost je věnována harmonii a akordice 20. století. Seminář je zaměřen na analýzy harmonických a akordických útvarů od doby baroka až do současnosti. Analýzy jsou připravovány samostatně jednotlivými studenty a poté ve skupině podrobně prodiskutovány pod vedením pedagoga.
- Požadavky:
-
Pravidelná (nejméně 75%) účast ve výuce a aktivní podíl na diskusích. Vypracování a přednesení referátu analyzujícího melodické struktury. Prostudování zadané studijní literatury k závěrečné zkoušce.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je posílit schopnost orientace studentů v oblasti harmonické a akordické složky různých projevů evropské hudební kultury a rozšířit teoretické znalosti akordických a harmonických struktur různých hudebních stylů a žánrů.
- Osnova (a sylabus):
-
Dějiny a teorie evropské harmonie s důrazem na hudbu 20. století. Přednáška je zaměřena na základní jevy harmonie a akordiky z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti harmonie a akordických útvarů. Seminář je zaměřen na samostatné práce studentů - analýzy rozličných útvarů evropské akordiky a harmonie s důrazem na hudbu 20. století.
- Studijní materiály:
-
Karel Janeček: Základy moderní harmonie (Praha 1965)
Ctirad Kohoutek: Hudební kompozice (Praha, Supraphon 1989, s. 100-431)
Emil Hradecký: Paul Hindemith - svár teorie s praxí (Praha 1967)
Příslušná hesla ve slovnících The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London 2001), Die Musik in Geschichte und Gegenwart (Kassel 1995), Slovník České hudební kultury (Praha, Supraphon 1997)
- Poznámka: