Tvůrčí psaní 2
- Kód:
- 201TPS2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jan Vedral, Jaroslav Vostrý
- Anotace:
-
Několikasemestrální kurs, zaměřený na rozvoj a identifikaci kreativity a osvobození představivosti.
- Požadavky:
-
Základní znalost české a světové dramatiky, základní divácká zkušenost.
- Cíle studia:
-
V první fázi je předmět určen pro všechny posluchače režie a dramaturgie a zadávaná cvičení korelují s jejich prací v předmětech dramaturgická a režijní tvorba, tj. na úrovni popisu analyzují mimoslovní a slovní chování a jednání. Další fáze je už výběrová, vede studenty ke schopnosti napsat dramatickou situaci, převést epický text do dramatického tvaru, vybudovat dramatický děj. Metodou vzájemných rozborů je současně kultivována schopnost dramaturgické (a režijní) spolupráce s autorem.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
Sen
Popis reálné situace dvou osob
Popis herecké situace dvou postav
Popis mimoslovního chování a jednání
Analýza reálného dialogu
Situace vyjádřená prostředky mimoslovního jednání
Situace vyjádřená pouze slovním jednáním
Situace tří osob
Dramatizace
Rozvedená situace ? děj
Divadelní text, rozhlasový text, televizní scénář
Průběžně ? analýza textu kolegů
Sylabus:
Vysoce individuální kreativní výuka osvobozuje tvůrčí schopnosti jednotlivých studentů. Důraz je kladen na schopnost autorského pocítění dramatična, na schopnost originálního vyjádření tématu prostředky dramatu, na vnímání rozdílu mezi ilustrací jednání a vyjádřením jeho podstaty, na rozvíjení citu pro chronotopos dramatu, na pocítění vztahu konvencionality a originálního tvůrčího řešení a to i ve vztahu k jednotlivých žánrům a odlišným médiím, pro něž je text psán. Ideální je, když cvičení z předmětu tvůrčí psaní jsou ověřovány při režijně herecké tvorbě. A naopak ? když podněty z režijně herecké tvorby slouží jako impulsy (či témata) pro autorské zpracování. V druhé fázi je předmět určen těm studentům, kteří projevili dramatický talent, výuka je vedena vysoce individuálně. Podstatným vedlejším produktem předmětu je rozvoj schopnosti příštích režisérů a dramaturgů pracovat s živými autory nad jejich ještě nedokončenými texty. Ideálním výsledkem je školní inscenace studentského textu.
- Studijní materiály:
-
Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996
Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)
Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002
Raymond Quennau: Stylistická cvičení
Walter Kerr: Jak nepsat hru
Umberto Ecco: Šest procházek literárními lesy
J.C. Carrieére: Vyprávět příběh
- Poznámka: