Dějiny hudby a divadlo 3
- Kód:
- 204DHD3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Ivan Ruml
- Anotace:
-
Francouzská barokní opera - dvorský balet, Lully, Rameau; Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, vznik symfonie - Mannheimská škola, Joseph Haydn, W. A. Mozart a jeho operní tvorba, Johann Wolfgang Goethe a Ludwig van Beethoven, romantismus, vznik symfonické básně a programní hudba (F. Liszt, H.Berlioz), schillerovské a shakespearovské inspirace v operní tvorbě Giuseppe Verdiho, Mocná hrstka, Richard Wagner a jeho Gesamtkunstwerk.
- Požadavky:
-
1. znalost všeobecných dějin lidstva a dějin umění
2. znalost české a světové literatury, dějin divadla
3. přehled o významných českých skladatelích a jejich dílech
4. znalost základních hudebních pojmů v rozsahu hudební nauky
5. sluchové předpoklady ? schopnost zazpívat předehraný /stanovený/ tón, určování intervalů sluchem /jdoucích po sobě i hraných současně/, znalost not, schopnost zápisu jednoduchého hudebního diktátu
6. základy hudební harmonie a kontrapunktu
7. rozvinutá hudební paměť a rytmus, rozpoznání metra, zápis rytmických hodnot.
8. schopnost rozlišovat hudební styly
9. znalost hudební terminologie \ legato, staccat atp.
10. znělost hudebních nástrojů
- Cíle studia:
-
1. Seznámení studentů režie a dramaturgie s základními etapami a proměnami hudebních stylů
2. osvojení si historického vnímání dějin hudby v souvislosti se společenskými proměnami a politickými událostmi určitých epoch
3. sluchové rozpoznávání jednotlivých slohových proměn na základě poslechu hudebních ukázek
4. získání schopnosti správně vybírat scénickou hudbu z historického hlediska vzniku divadelní hry, popřípadě doby konání dramatického děje
budování zkušeností v poslechu hudby z pohledu režiséra a dramaturga
- Osnova (a sylabus):
-
Sylabus:
Francouzská barokní opera- dvorský balet, Lully, Rameau; Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel, vznik symfonie ? Mannheimská škola, Joseph Haydn, W.A. Mozart a jeho operní tvorba, Johann Wolfgang Goethe a Ludwig van Beethoven, romantismus, vznik symfonické básně a programní hudba /F. Liszt, H.Berlioz/, schillerovské a shakespearovské inspirace v operní tvorbě Giuseppe Verdiho, Mocná hrstka, Richard Wagner a jeho Gesamtkunstwerk
- Studijní materiály:
-
Jaroslav Smolka a kolektiv: Dějiny hudby, Brno 2001
Oscar G. Brockett: Dějiny divadla, Praha 1999
Gracian Černušák: Dějiny evropské hudby, Praha-Bratislava 1964
John Warrack-Ewan West: Oxfordský slovník opery, Praha 1998
Anna Hostomská: Opera- průvodce operní tvorbou, Praha 1999
Brigitte Regler-Bellinger, Wolfgang Schenck: Opera- Velká encyklopedie, Praha 1996
Jaroslav Smolka a kolektiv: Malá encyklopedie hudby, Praha 1983
Otakar Jeremiáš: Praktické pokyny k instrumentaci symfonického orchestru, Praha 1959
Antonín Modr: Hudební nástroje, Praha 1982
František Muží: Úvod do kritiky hudebního zápisu, Praha 1961
Jaroslav Kofroň: Učebnice harmonie, Praha 1961
Karel Janeček: Základy moderní harmonie, Praha 1965
Jaroslav Volek: Kapitoly z dějin estetiky. Od antiky k počátku XX. Století, Praha 1969
Eduard Hanslick: O hudební krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky, Praha 1973
Winfried Zillig:Variace na novou hudbu, Praha 1971
Friedrich Herzfeld: Musica nova, Praha 1966
Wolfgang Hildesheimer: Mozart, Bratislava 1989
Dorothea Leonhartová: Mozart, zamlčená tvář, Praha 2005
Václav Holzknecht: Bedřich Smetana, Praha 1984
Jan Wenig: Byli v Praze, Praha 1980
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 1-20 London 1995
The New Grove Dictionary of Opera, vol. 1-4, London 1998
- Poznámka: