Herecká tvorba 6
- Kód:
- 204HER6
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 4
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Ondřej Pavelka
- Anotace:
-
Autorský charakter herecké tvorby. Autorský charakter divadla jako celku. Interpretace jevištní postavy jako autorský počin. Divadlo jako sebevýpověď. Podíl na celku, autorský přístup, týmová spolupráce, vazba na ostatní obory: režii, dramaturgii, scénografii. Reflexe.
- Požadavky:
-
1. představivost
2. múzičnost
3. fyzická obratnost, manuální zručnost, komunikativnost
4. obecné znalostní předpoklady ke studiu oboru
- Cíle studia:
-
Vedoucí pedagog programu doc.Marketa Kočvarová-Schartová
Dispozice k mnohovrstevnému hereckému projevu:
1. Herecká fantazie, imaginace, hravost, múzičnost
2. Virtuózní zvládnutí animace všech druhů a typů loutek
3. Rozvinuté pohybové a hudební dispozice
4. Schopnost komunikace v tvůrčím týmu
5. Zkušenosti s tvůrčí prací pro děti
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1. Hercova psychosomatika
2. Herec ve vztahu k prostoru
3. Herec ve vztahu k hmotě, k předmětu, k dekoraci
4. Poznání loutky
5. Loutka jako součást hereckého komponentu
6. Herec ve vztahu k partnerovi
7. Herec ve vztahu k tématu inscenace
8. Herec jako dominanta jevištního díla
Sylabus:
Všestrannost herce loutkového/alternativního divadla vychází z poučené znalosti a rozvíjení vlastních psychofyzických předpokladů. V začátcích student ověřuje možnosti svého bytí a jednání v prostoru, poznává a cvičí animaci loutek i předmětů, hlas, sólový i sborový zpěv i všechny formy jevištního pohybu. Po individuálních etudách a drobných scénkách se stává součástí rozsáhlejších jevištních tvarů s různým studijním zaměřením (hudební divadlo, pohybové divadlo, masky, pantomima, loutky). Praktické zkušenosti a dovednosti získané v prvních ročnících přináší herec do služby inscenačnímu tématu. Učí se tvořivé komunikaci s hereckými partnery i s autoritou režiséra (studenta či pedagoga). Závěrečná fáze studia probíhá v inscenacích divadla DISK, kde posluchač dostává několik hereckých příležitostí.
- Studijní materiály:
-
Literatura:
Denis Diderot: Herecký paradox
Peter Brook: Prázdný prostor
Jan Císař: Teorie herectví loutkového divadla
Henryk Jurkowski: Magie loutky
Miroslav Česal: Živý herec na loutkovém divadle
Karel Makonj: P.Schuman a jeho divadlo chleba a loutek
H. von Kleist: Tanečník a loutka
+ díla české a světové dramatické literatury
Objekty ke cvičení animace.
Sady různých typů loutek.
- Poznámka:
-
Předmět je studován v úzké návaznosti na obory režijní tvorba a scénografická tvorba.