Kritický seminář 4
- Kód:
- 204KRS4
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Zdeněk Tichý
- Anotace:
-
Kdo je všechno za oponou. Analýza vybraných inscenací s důrazem na kritický rozbor práce režisérů, herců, scénografů, hudebníků či dramaturgů. Současné české divadlo a jeho dramatici, kdo koho potřebuje.
- Požadavky:
-
1. Schopnost vést dialog.
2. Schopnost reflexe a sebereflexe.
3. Schopnost analýzy.
4. Základní přehled o současném divadelním dění.
- Cíle studia:
-
1) Seznámení studentů se základy kritické práce.
2) Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.
3) Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.
4) Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.
5) Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1) Úvod do světa divadelní kritiky ? od Diderota přes Čapka k Machoninovi.
2) Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.
3) Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.
4) Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.
5) Rozhovor jako součást kritické reflexe.
6) Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.
7) Kritická reflexe vlastní tvorby.
8) Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.
Sylabus:
Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.
- Studijní materiály:
-
Małgorzata Semil, Elżbieta Wysińska: Slovník světového divadla 1945-1990
Sborník ? Myšlení o divadle I. a II.
Denis Diderot: Herecký paradox
Karel Čapek: Jak se co dělá
Miroslav Rutte: 20 kázání o divadle
Sergej Machonin: Šance divadla
Sergej Machonin: Příběh se závorkami
Zdeněk A. Tichý a kol.: Ivan Rajmont
- Poznámka:
-
Předmět je otevřen i pro zájemce z ostatních oborů.