Proměny loutky 1
- Kód:
- 204PRL1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Alois Tománek
- Anotace:
-
Studium dobové dokumentace jednotlivých technologií loutek v kontextu významných realizovaných inscenací. Konstrukční technologie, loutka jako výtvarný objekt.
- Požadavky:
-
1. Základní znalost dějin divadla a divadla loutkového
2. Schopnost prostorového cítění
3. Schopnost reflexe
4. Technické cítění a kreativita
- Cíle studia:
-
1. Studium dobové dokumentace jednotlivých technologií loutek
2. Zkoumání podílu technologie v procesu vzniku významných realizovaných inscenací
3. Uvědomění si podílu technologie ve vztahu herec - loutka - divák
4. Hledání alternativnosti použití technologie v současné divadelní produkci
5. Nacházení hranic proměny výtvarného artefaktu v „loutku“ v inscenaci
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova
1. „Klasické“ chápání loutky a její zařazení
2. Historické technologie
3. Technologie jako výtvarný artefakt
4. Charakterotvorné možnosti technologie
5. Technologie jako nástroj režie a strukturování inscenace
6. Pohyb předmětů, světla, zvuku v prostoru
Sylabus
Současné loutkové divadlo se velice těžko zařazuje do svých původních disciplin (marionetové, maňáskové, javajkové atd.), podobně i jeho loutky. Historické dělení loutkářských produkcí podle jednotlivých technologií je v současné době, kdy se v jednom prostoru setkávají loutka, herec - vodič a herec, anachronismem, ale na druhé straně všechny tyto tradiční typy existují a žijí. Na základě seznámení se s klasickými typy loutek, jejich technologickými a výrazovými možnostmi si studenti vytvářejí určité podvědomí a zásobu vědomí prostředků a možností „podob loutky“ jako zdroje inspirace nebo přímo nástroje produkce, i když často v úplně jiném kontextu než byl původní. Zkoumání těchto proměn vede k chápání a zvládnutí smyslu loutkářské produkce a následně „technologie loutky“ především s akcentem na její významové možnosti, jako prostředku dramatické výpovědi. Vede k cítění loutky s jejím ovládacím mechanismem nejen jako jednoho výtvarného artefaktu, ale jako jednoho znaku ve výpovědi.
- Studijní materiály:
-
Alois Tománek: Podoby loutky
Alois Tománek: Anatomie loutky
Henryk Jurkowski: Loutka na přelomu tisíciletí
Československý loutkář, Loutkář
- Poznámka:
-
Předmět je studován scénografy KALD, ale zároveň je doporučen pro režiséry KALD a dalším zájemcům.