AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Pedagogika a psychologie dramatické hry 2

Zapsat
Kód:
205PHK2
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
15/S
Vyučující:
Josef Valenta
Anotace:

Jednosemestrální povinný předmět je zaměřen na studium dramatické hry a divadelnosti/dramatičnosti jako nástrojů edukace. Dále se zabývá pojetím antropologických jevů /obecně vzato/ v pojmových aparátech oborů humanitních a oborů zabývajících se divadlem a dramatem. Věnuje se též specifice dramatické výchovy ve srovnání s jinými herními systémy.

Požadavky:

U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.

Zpracování analýzy vybrané metody.

Dále aktivní přítomnost.

Cíle studia:

Cílem je porozumět teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a využít tohoto porozumění pro praktické využití osobnost rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.

Dále je cílem orientovat se v rozdílech mezi dramatickou výchovou a jinými systémy interakční pedagogiky a jinými estetickými výchovami.

Osnova (a sylabus):

Osnova:

Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace.

Dramatičnost a divadelnost jako součásti mimodivadelní teatrality.

Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti.

Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické hry v těchto systémech.

Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle, dramatu a výchově a vzdělávání.

Sylabus:

Dramatičnost a divadelnost jako prostředky edukace.

- definice těchto jevů a uvedení do pedagogického pohledu na ně

Dramatičnost a divadelnost jako součást mimodivadelní teatrality.

- etologie, sociobiologie, teorie komunikace, eto-pedagogika atd. o teatralitě a dramatičnosti jako principech naší existence

Edukační potenciál různých typů dramatičnosti a různých typů divadelnosti.

- čím a jak se stávají dramatičnost a divadelnost nástroji formování osobnosti (praktikum)

Systémy interakční pedagogiky a místo dramatické (rolové) hry v těchto systémech

- srovnávací analýzy prakticky prováděných typů edukačních činnosti; dramatická hry jako nástroj edukace mimo dramatickou výchovu

Slovník laické psychologie, společenských věd (obecně) a věd o divadle a dramatu

a výchově - různé (základní pojmové) přístupy k výkladu základních existenciálních jevů.

Studijní materiály:

BRAUN, K.

1993 Druhá divadelní reforma (Praha: DAMU; DÚ; MK; JAMU)

CALLOIS, R.

1998 Hry a lidé. (Praha: Studio Ypsilon).

CÍSAŘ, J.

1989 Vývoj divadelního jazyka (České Budějovice: KKS)

CÍSAŘ, J.

2000 Člověk v situaci (Praha: Institut sociálních vztahů)

GOFFMAN, E.

1999 Všichni hrajeme divadlo (Praha: Studio Ypsilon)

MACHKOVÁ, E.

1998 Úvod do studia dramatické výchovy (Praha: IPOS-ARTAMA)

MORGANOVÁ,N.-SAXTONOVÁ,J.

2002 Vyučování dramatu (Praha: STD a IPOS)

VALENTA, J.

1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky (Praha: Institut sociálních vztahů)

VALENTA, J.

1998 Metody a techniky dramatické výchovy. (Praha: STROM) 2. vydání

VALENTA, J.

1999 Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů) (Praha: Institut sociálních vztahů)

VALENTA, M.

2001 Dramaterapie (Praha: Portál)

VOSTRÝ, J.

1998 O hercích a herectví. (Praha: Achát)

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet205PHK2.html