Současné divadlo Západní kultury 1
- Kód:
- 207SDZ1
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Daniela Jobertová
- Anotace:
-
Seminář je zaměřen na seznámení s nejdůležitějšími současnými euroamerickými divadelními tendencemi; vedle bezprostřední individuální zkušenosti se zahraničním divadlem využívá videozáznamů, cizojazyčných dramatických textů a samozřejmě textů existujících v českém překladu.
- Požadavky:
-
- účast na semináři (tolerují se 2 absence za semestr);
- průběžná příprava a aktivní práce v semináři;
- 1 referát během semestru;
- závěrečná seminární práce.
- Cíle studia:
-
Cílem semináře je seznámit posluchače se současnou evropskou divadelní, resp. dramatickou tvorbou, a to zejména s tou, která vychází ze zcela jiných tradic než divadelní kultura středoevropská, resp. česká, a je proto současnou českou dramaturgií opomíjena. Důraz je kladen zejména na práci s texty, které se vymykají tradičním dramatickým kategoriím a jsou tedy obtížně uchopitelné nástroji klasické dramaturgické analýzy; nedílnou součástí semináře je tedy i reflexe odlišného vnímání dramatičnosti, resp. divadelnosti, v různých (evropských) kulturách.
- Osnova (a sylabus):
-
Specializace na francouzské drama a divadlo; hlavní tematické oblasti:
1. Francouzské drama a divadlo 2. poloviny 20. století - obecné uvedení do problematiky
2. Proces divadelní decentralizace v 50. letech 20. století a jeho důsledky
3. Ženské autorky: Marguerite Durasová a Nathalie Sarrautová
4. Divadlo každodennosti: Michel Vinaver
5. Generace režisérů: Antoine Vitez, Roger Planchon, Patrice Chéreau, Jacques Lassalle a další
6. Fenomén Comédie-Francaise - historie a současnost
7. Rok 1968, 70. léta a kolektivní tvorba: případ Ariane Mnouchkinové
8. Peter Brook v Bouffes du Nord - od Shakespeara k Shakespearovi
(Informace o další jazykové oblasti - Velká Británie, Irsko, Německo, Rakousko, Itálie, Posko - budou postupně zajišťovány prostřednictvím dílčích přednášek ve spolupráci s externími odborníky.)
9. Estetika monologu a fragmentu v současném francouzském dramatu: Philippe Minyana
10. Fenomén Bernard-Marie Koltès a renesance dramatického dialogu
- Studijní materiály:
-
Základní informace:
O. Brockett, Dějiny divadla
Specializovaná literatura na dané jazykové oblasti:
Články v odborných periodicích (SAD, Disk, Divadelní noviny)
Univerzitní práce (bakalářské, magisterské, doktorské)
Studie otištěné ve sbornících (např. FF MU)
Cizojazyčná literatura (např. Michel Vinaver, Le Compte-rendu d´Avignon atd.)
Divadelní hry: výběr konkrétních textů probíhá na počátku každého semestru).
- Poznámka: