Pentium dějin audiovize: Dějiny dokumentárního filmu 2
- Kód:
- 300PDD2
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Vít Janeček, Tomáš Petráň
- Anotace:
-
Metodologie této přednášky vychází ze stejného vzorce jako Přehled dějin světové kinematografie, na hlubší úrovni. Přednáška a dialog se studenty je doplněn projekcí. Pro výuku dějin kinematografie na FAMU je dohodnutá konvence, že „dějinami“ je považováno období do konce 80. let. Pozdější období jsou náplní zejména přednášky věnované současnému dokumentárnímu filmu (Petr Kubica, KDT), příp. dalších přednášek či modulů.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Dodnes problematický přívlastek „dokumentární“ se podle Sadoula poprvé objevuje v roce 1879 u Littrého, který jej použil ve slovním spojení popisujícím „dokumentární charakter“. Od roku 1906 se objevuje v souvislosti z kinematografií (v textech Jeana Girauda, který tak označoval část promítaného pásma filmů věnovaného aktualitám), v jejímž kontextu se stává podstatným
jménem od roku 1914. V únoru 1926 publikoval John Grierson v The Sun článek věnovaný Flahertyho filmu Moana, který zde označil jako „dokument“. Užitý pojem dále prohlubuje jako označující „tvůrčí přístup k přítomnosti“. Obecně je pojmem „dokument“ označováno kinematografické dílo primárně nevycházející z fikce a fantazie, ale z událostí a faktů, k nimž se vztahuje pomocí širokého spektra vyjadřovacích prostředků. V průběhu dalšího vývoje se do souvislosti s tímto pojmem dostala řada různorodých projevů kinematografie (od naučného, vědeckého či cestopisného filmu přes propagandu k nadžánrové či synkretické autorské tvorbě), které spojuje ontologické východisko zformulované v předchozí větě.
- Studijní materiály:
-
Antonín Navrátil: Cesty k pravdě a lži (ČFÚ Praha 1968, Nakladatelství AMU 2002) - ad historie českého dokumentu do konce 60. let
Eric Barnow: History of Non-fiction Film - ad historie světového dokumentu do konce 80. let
Antonín Navrátil: Dziga Vertov (ČFÚ) - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
Jean Epstein: Poetika obrazů (Herrmann a synové Praha 1998) - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality
[Guy Gautier: Le documentaire - un autre Cinéma (Nathan Paříž 2000, český překlad vyjde v září 2004) - ad historie dokumentu západní provenience a dalších okruhů, teorie]
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů (najdete v knihovně dle hesla "dokumentární film? v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články
- Poznámka: