Pentium dějin audiovize: Dějiny fotografie 1
- Kód:
- 300PDF1
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 4/T
- Vyučující:
- Anotace:
-
Dějiny a teorie fotografie je cyklus přednášek sledující hlavní vývoj výtvarné a dokumentární fotografie ve dvacátého století. Kurs se otevírá jednou za dva roky (bude přednášen v roce 2005/06).
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Kurs je zaměřen jak na tvorbu v celosvětovém měřítku, tak ve střední Evropě. Tento vývoj je sledován na pozadí společenského klimatu, výtvarného umění a technologických změn. Cyklus přednášek je střídán se seminárně pojatými lekcemi (poměr je 3:1). Na tyto semináře si jednotliví studenti připravují analýzy doporučené literatury v podobě esejů a interpretují dobové tendence. Počítá se s účastí a reakcí ostatních studentů. Součástí předmětu je samostatná četba doporučené literatury a to kromě češtiny alespoň v jednom dalším jazyku.
Úkoly:
Každý posluchač bude povinen během každého semestru vypracovat jeden esej z dějin fotografie a to na téma dle svého vlastní výběru. (Omezeno pouze časově na dvacáté století - nikoli však prostorově, či metodologicky.) Minimální rozsah 8000 znaků. Podmínkou je práce s literaturou a její uvedení. Tento esej musí být doplněn o obrazovou část a uveden jako přednáška pro ročníkové kolegy. Tato presentace je nutnou podmínkou evaluace. Předpokládá se přitom jak osobní úhel pohledu studenta, tak schopnost práce s odbornou literaturou. Každá přednáška by měla být kombinací více pramenů a zhodnocením těchto pramenů. Tyto prameny musí být přitom přesně uvedeny. Studenti jak od pedagoga tak svých kolegů obdrží hodnocení své přednášeny, - toto hodnocení je nejen zpětnou vazbou, ale aktivací kritických schopností ostatních studentů.
Kromě obecné základní literatury, bude důraz kladen na autorské knihy a monografie a propojení s teoretickou literaturou.
Hodnocení:
Klasifikovaný zápočet na konci každého semestru.
Odevzdání jednoho tematického eseje za semestr. 40%
Závěrečný písemný test následný pohovor: 40%
Účast v diskusi: 10%
Účast na přednáškách 10% (minimální účast pro hodnocení je 60%)
Jméno přednášejícího: Robert Silverio, Pavel Scheufler
Kontakt: 267 711 836 silverio@volny.cz , 281 970 539, 602 613 194 pavel@scheufler.cz
- Studijní materiály:
-
Ammann, Jean-Christophe: XL-Photography: Art Collection Neue Borse
Badger, Gerry, Martin Parr : Photobook, The: A History - Volume I
Barrett, Terry: Criticizing Photographs: An Introduction to Understanding Images
Bates, David: Photography and Surrealism : Sexuality, Colonialism and Social Dissent
Birgus, V. - Scheufler, P.: Fotografie v českých zemích 1839 - 1999. Grada, Praha 1999
Boot, Chris: Magnum Stories
Brooks, Adam: Subjective Realities: The Refco Collection of Contemporary Photography
Brothers Caroline War and Photography: A Cultural History
Campany David: Art and Photography
Fernandez, Horacio: Fotografia Publica: Photography in Print
Finnegan, Cara A.: Picturing Poverty: Print Culture and Fsa Photographs
De Gouvion Saint-Cyr, Agnes, Jean-Claude Lemagny, Alain Sayag: 20th Century French Photography
Fogle, Douglas, Kathy Halbreich:The Last Picture Show: Artists Using Photography 1960-1982
Frizot M. (ed.): A New History of Photography. Könemenn, Köln 1998 Gernsheim, H. & A.: A Consice History On Photography. Thames and Hudson, London 1971
Grosenick, Uta, Ilka Becker: Women Artists in the 20th and 21st Century
Haworth-Booth, M.: The Golden Age of British Photography 1839 - 1900. Aperture, New York 1994
Stefan Iglhaut (Editor): Photography After Photography: Memory and Representation in the Digital Age
Janda, J.: Kamery obskury, fotografické přístroje z let 1840 - 1940. NTM, Praha 1986
Johnson, William S: Photography from 1839 to Today: George Eastman House, Rochester
Kertess, Klaus: Photography Transformed : The Metropolitan Bank and Trust Collection
Koetzle, H.-M.: Slavné fotografie. Historie skrytá za obrazy I. Taschen Slovart, Köln/Praha 2003
Krauss, Rosalind, Jane Livingston, Dawn Ades: L'Amour fou : Photography and Surrealism
Kruger, Barbara: Remote Control: Power, Cultures, and the World of Appearances
Lebeck, Robert: Kiosk. A History of Photojournalism
Lemagny, J.-C., Rouillé A.: A History of Photography. Cambridge University Press, Cambridge and
Levine, Robert M: Insights into American History: Photographs as Documents
Giovanni Lista: Futurism and Photography
Russell Miller: Magnum: Fifty Years at the Front Line of History:
Neto, Mario Cravo, Michael Herzog-Hans LA Mirada: Looking at Photography in Latin America Today
Rosenblum Naomi: A history of women photographers
Rosenbulum, N.: A World History of Photography. Abbeville Press, New York1997
Scheufler, P.: Historické fotografické techniky. IPOS ARTAMA. Praha 1993
Scheufler, P.: Teze k dějinám fotografie do roku 1914. Učební texty FAMU, Praha 2000
Scheufler, P.: Galerie c. k. fotografů. Grada, Praha 2001
Szarkowski, J.: Photography untill Now, The Museum of Modern Art, NY 1989
Yapp, N.: 150 Years of Photo Journalism. Volume I. Könemann, Köln 1995 (1.vyd.)
Co je fotografie, 150 let fotografie, Videopress, Praha1989
Warner Marien, Mary: Photography: A Cultural History
Weiermair, Peter: The Measure of All Things: The Synthesis of Photography and Text
- Poznámka:
-
Předmět se koná pro 1. a 2. ročník společně vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2006/07.