Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 2
- Kód:
- 303VPD2
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Rudolf Adler
- Anotace:
-
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití. V prvé řadě s metodikou a klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla. Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi, limity a aplikacemi v procesu realizace.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem I. Ideologie a ideologizace jeho strukturování. Filmy: Obyčejný fašismus /M. Room/, Triumf Vůle /L. Rifenstahlová/
2. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem II. Různé koncepce a přístupy. Vlivy kulturní, sociální a historické tradice. Film: Hitler /P. Rotha/
3. Dokumentární film a propaganda. Modely. Možnosti. Užití a zneužití. Historické příklady a souvislosti. Film: Goebels /BBC serie „Umíme ovládat vaše vědomí“/
4. Dramaturgické a režijní aspekty koncipování specifického archivního materiálu. Amatérské záznamy a filmy etc. Film: Soukromé Maďarsko /I. Forgazc/
5. Dokumentární materiál, dokumentaristická sekvence a hraný film. Možnosti. Typy. Extrémy. Prolínání režijní metodiky v hraném a dokumentárním projektu. Budování realistické a reálné atmosféry prostředí. Dokumentární materiál jako obraz psychologického stavu dramatické postavy. Film: Divoké oko /S. Meyers/
6. Problematika koncepce a realizace sběrného dokumentu. Filmy: Na kus řeči v šalandě. Krejča, Svoboda, Faust /R. Adler/,
The Stoor /Weismann/, Manželské etudy - výběr /Třeštíková/
7. Portrétní dokument. Formy a metamorfózy viděné optikou vývoje výrazových prostředků kinematografie. Film: Žít svůj život - Fotograf J. Sudek /E. Schorm/
8. Současný portrétní dokument. Jeho formy a realizační aspekty. Příprava a natáčení. Vztah dokumentaristy a portrétovaného. Filmy: Ester Krumbachová - Gen /J. Němec/, Poutník - Josef Koudelka /R. Adler/, Jedna setina /T. Hejtmánek/, Aimless Walk /M. Kudlacek/
9. Scénář dokumentárního filmu. Různé typy možnosti a postupy. Extrémní názory. Kontinuita dramaturgického myšlení ve všech etapách realizace a přípravy dokumentaristického projektu.
10. Současné uplatnění a perspektivy tvůrčí dokumentaristiky v médiích a distribuci. Kritická analýza.
11. Komerce a způsoby jimiž se zmocňuje dokumentárního materiálu a jeho kvalit. Film: Naoemi Campbelová /Série BBC Modelky/
12. Etické problémy, úskalí a normy v práci dokumentaristy. Filmy: Proměny přítelkyně Evy /D. Vihanová/, Máňa. Máňa po deseti letech /O. Sommerová/
13. Závěrečná rekapitulace. Přednesení písemných prací. Příprava na klasifikovaný zápočet.
Úkoly:
1. Krátký esej - seminární práce v rozsahu 2 -3 strany k zadanému problému. / Např: Metaforická a kontinuální vazba ve skladebných postupech Ruttmannova filmu „Berlin“ nebo: Téma a jeho rozvíjení konkrétními obrazovými prostředky v Reggiově filmu „Koyanisqatsi“. Esej by měl být vhodný k přednesení v kolektivu posluchačů předmětu.
2. Aktivní účast v diskusi.
- Studijní materiály:
-
Rudolf Adler: Cesta k filmovému dokumentu / Skripta FAMU, 3. rozšířené vydání Praha 2001
Film. Vývoj a podstata nového umenia / Béla Balázs / Slovenské vydavatelstvo krásnej literatury 1958
Film je umění - Sborník statí / Orbis Praha 1963
Dějiny filmových teorií / Guido Aristarco / Orbis Praha 1968
Robert Flaherty - Materiály k dějinám dokumentárního filmu / Učební texty pro posluchače FAMU / SPN 1969
- Poznámka: