AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Výrazové prostředky v dokumentárním filmu 2

Zapsat
Kód:
303VPD2
Zakončení:
KZ
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Rudolf Adler
Anotace:

Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické. Posluchači se seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití. V prvé řadě s metodikou a klíčovými fázemi procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování námětu a tématu díla. Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi, limity a aplikacemi v procesu realizace.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem I. Ideologie a ideologizace jeho strukturování. Filmy: Obyčejný fašismus /M. Room/, Triumf Vůle /L. Rifenstahlová/

2. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem II. Různé koncepce a přístupy. Vlivy kulturní, sociální a historické tradice. Film: Hitler /P. Rotha/

3. Dokumentární film a propaganda. Modely. Možnosti. Užití a zneužití. Historické příklady a souvislosti. Film: Goebels /BBC serie „Umíme ovládat vaše vědomí“/

4. Dramaturgické a režijní aspekty koncipování specifického archivního materiálu. Amatérské záznamy a filmy etc. Film: Soukromé Maďarsko /I. Forgazc/

5. Dokumentární materiál, dokumentaristická sekvence a hraný film. Možnosti. Typy. Extrémy. Prolínání režijní metodiky v hraném a dokumentárním projektu. Budování realistické a reálné atmosféry prostředí. Dokumentární materiál jako obraz psychologického stavu dramatické postavy. Film: Divoké oko /S. Meyers/

6. Problematika koncepce a realizace sběrného dokumentu. Filmy: Na kus řeči v šalandě. Krejča, Svoboda, Faust /R. Adler/,

The Stoor /Weismann/, Manželské etudy - výběr /Třeštíková/

7. Portrétní dokument. Formy a metamorfózy viděné optikou vývoje výrazových prostředků kinematografie. Film: Žít svůj život - Fotograf J. Sudek /E. Schorm/

8. Současný portrétní dokument. Jeho formy a realizační aspekty. Příprava a natáčení. Vztah dokumentaristy a portrétovaného. Filmy: Ester Krumbachová - Gen /J. Němec/, Poutník - Josef Koudelka /R. Adler/, Jedna setina /T. Hejtmánek/, Aimless Walk /M. Kudlacek/

9. Scénář dokumentárního filmu. Různé typy možnosti a postupy. Extrémní názory. Kontinuita dramaturgického myšlení ve všech etapách realizace a přípravy dokumentaristického projektu.

10. Současné uplatnění a perspektivy tvůrčí dokumentaristiky v médiích a distribuci. Kritická analýza.

11. Komerce a způsoby jimiž se zmocňuje dokumentárního materiálu a jeho kvalit. Film: Naoemi Campbelová /Série BBC Modelky/

12. Etické problémy, úskalí a normy v práci dokumentaristy. Filmy: Proměny přítelkyně Evy /D. Vihanová/, Máňa. Máňa po deseti letech /O. Sommerová/

13. Závěrečná rekapitulace. Přednesení písemných prací. Příprava na klasifikovaný zápočet.

Úkoly:

1. Krátký esej - seminární práce v rozsahu 2 -3 strany k zadanému problému. / Např: Metaforická a kontinuální vazba ve skladebných postupech Ruttmannova filmu „Berlin“ nebo: Téma a jeho rozvíjení konkrétními obrazovými prostředky v Reggiově filmu „Koyanisqatsi“. Esej by měl být vhodný k přednesení v kolektivu posluchačů předmětu.

2. Aktivní účast v diskusi.

Studijní materiály:

Rudolf Adler: Cesta k filmovému dokumentu / Skripta FAMU, 3. rozšířené vydání Praha 2001

Film. Vývoj a podstata nového umenia / Béla Balázs / Slovenské vydavatelstvo krásnej literatury 1958

Film je umění - Sborník statí / Orbis Praha 1963

Dějiny filmových teorií / Guido Aristarco / Orbis Praha 1968

Robert Flaherty - Materiály k dějinám dokumentárního filmu / Učební texty pro posluchače FAMU / SPN 1969

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet303VPD2.html