AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Žánrové spektrum v dokumentárním filmu 1

Zapsat
Kód:
303ZSD1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Alice Růžičková
Anotace:

Kurz je koncipován jako srovnávací seminář, jehož cílem (ke kterému je sice nutné neustále směřovat, ale nikdy nesmíme chtít dojít až do konce) je pokus o definici hranic jednotlivých žánrů v oblasti dokumentární tvorby. Vyjdeme z historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, abychom mohli prozkoumat morfogenetickou proměnu jejich funkce ve filmu a dojít až k možnému smyslu celkového taxonomického členění filmů.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Během bohaté projekce ukázek z děl výrazných filmařů, kteří netradičně a významně obohatili filmové myšlení (podrobný seznam následuje), je možno spatřit jiné tvůrce při objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi může pozornému frekventantu toho kurzu napomoci (doufejme) nalézt svůj vlastní autorský rukopis.

1. PORTRÉT poetický

Fred Frith: Step across the border

2. PORTRÉT utajený

Sarah Moonová: H.C. Bresson - otazníky, Karel Vachek - Kamil Lhoták, Martin Ježek: 24 hodin (Novák)

3. PORTRÉT „ošklivý“

Helena Třeštíková: Sladké hořkosti L. Baarové, Ester Krumbachová: Genus - Život malířek J. a K. Válových, Pavel Koutecký: O sportovci

4. PORTRÉT o mrtvých

Jana Ševčíková: Jakub, Tomáš Hejtmánek: Jedna setina, Martina Kudláček: Pozitivita

5. PORTRÉT dekonstrukce

Vít Janeček: Nové možnosti (pokračování)

6. AUTOPORTRÉT

Pavel Koutecký & Michaela Pavlátová: This could be me, EGO: Špaček podle Špačka, Lutz Mommartz: Selbstschűsse

7. DENÍK

Adolf Winkelman: Kassel 9.12. 11:54 1967, Oskar Fishinger: Műnchen-Berlin-Vanderung, Mathias Műller: Alpsee, Igor Chaun: Nejkrásnější portrét

8. ANKETA

Evald Schorm: Proč, Jan Špáta: Největší přání II, Olga Sommerová: Máte rádi Smetanu?

9. FEJETON

Václav Táborský: Dějiny na osm, Milan Růžička: Tatíci, Jan Špáta: Buřiči a buřinky, Petr Václav: Tvář Žižkova

10. REPORTÁŽ nádražní

Václav Táborský: Nádraží, Rudolf Mihle: Pára, Jean Mitry&Arthur Honegger: Pacific 231, Tomáš Hejtmánek: Reportáž o cestě, Vladimír Rula: Údolím do Ústí

11. REPORTÁŽ politická

Milan Makovec: Cesta zpátky, OVJ: Na Václavském Václaváku, Karel Kincl: Videomagazín č.12, Undercurrent č.9, Martin Řezníček: Nechte toho!

12. REPORTÁŽ sportovní

Miroslav Hubáček: Jeden-tisíc-milión, Jiří Papoušek: Hokej z kabiny, Wiliam Klein: Muhammad Ali the Greatest

13. SPORTOVNÍ FILM

Jean Vigo: Taris, Jan Špáta: Milujeme život, Miloš Forman, Kon Ičikawa, Arthur Penn: Viděno osmi

Studijní materiály:

Pavol Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971

Slavomír Magál: Vývoj teórií dokumentárneho filmu, VŠMU Bratislava - Divadelná fakulta, ISBN 80-85182-11-4

Irina Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983

Erik Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974

Jindra Karasová: Přehled dokumentární filmové tvorby ve světě /Data o vývoji a současném stavu/, SPN Praha - FAMU, 1967, 23598

Václav Sklenář: Deset kapitol o dokumentárním televizním filmu, SPN Praha - FAMU, 1602-8571, 1973

Vladimír Kressl: Střihový film, SPN Praha - FAMU, 1602-7424, 1971

Jan Kučera: Novinářský film, SPN Praha, 1961

František Gűrtler: Malý filmový slovník, Československé filmové nakladatelství, 1948

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet303ZSD1.html