AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Dramatické filmové formy

Zapsat
Kód:
304DFF
Zakončení:
KZ
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Diviš Marek, Asen Šopov
Anotace:

Předmět shrnuje dosavadní znalosti a zkušenosti posluchačů v oblasti hrané kinematografie. Jsou představeny specifické vlastnosti filmového scénáře a dramaturgická koncepce vzhledem k žánru, stavbě, realizaci a celkovému stylu filmu.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Výuka předmětu má usnadnit studentům orientaci při vytváření uceleného názoru na režijní, dramaturgické, výtvarné, obrazové, realizační a organizační problémy kameramana při přípravě, natáčení a dokončování hraného filmu. Při tvorbě filmového díla je zdůrazněn obrazový styl jako emocionální i racionální výběr filmových výrazových prostředků a skladebných možností, které harmonicky s obsahem a jako důsledek celkové koncepce filmu, přiměřeně, avšak účinně působí na diváka.

Kameramanova činnost je rozdělena na dramaticko-výtvarnou a organizačně-technickou složku. Jeho činnost se dále dělí podle období příprav, realizace a dokončování projektů. Důležitou součástí jsou postupy při natáčení exponometrických, barevných, maskérských a hereckých zkoušek, použití techniky při vytváření světlotonální atmosféry, pohybu kamery atd.

Vysvětlení pojmů kameraman, šéfkameraman, hlavní kameraman, asistent kameramana, asistent kamery, náplň činností, zodpovědnosti, odborná autorita a kompetence. Kameraman v kreativním týmu spolupracovníků (režie, kamera, výprava, architekt, střihač).

Analýza a rozvíjení vlastností kameramana.

Činnost a zodpovědnost kameramana během přípravy, průzkumu realizace, natáčení a dokončování (postprodukce) hraného filmu.

Další výkladové okruhy:

Srovnání filmu, literatury a divadla z hlediska výrazových možností

Výrazové možnosti kameramana, dramatičnost scénáře a filmu

Druhy filmových žánrů

Styl filmu, výrazové možnosti

Časový scénosled, světlotonální scénář, barevné a pohybové řešení

Styl profesionální konvence

Primární realita předmětu a světla

Filmové formáty, kompatibilita s TV, současné kamery, filtry

Výběr filmové suroviny, srovnání, vlastnosti

Styk s laboratoří během příprav a při natáčení

Současná osvětlovací zařízení a pomůcky, osvětlovací systémy (studio, reál, exteriér)

Studijní materiály:

Aristoteles, Estetika

O.Zich, Estetika dramatického umění

J.Kališ, Problematika filmových dramatických forem (výběr literatury)

S.Ježek, Slovo oživlé filmem

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet304DFF.html