Dramatické filmové formy
- Kód:
- 304DFF
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Diviš Marek, Asen Šopov
- Anotace:
-
Předmět shrnuje dosavadní znalosti a zkušenosti posluchačů v oblasti hrané kinematografie. Jsou představeny specifické vlastnosti filmového scénáře a dramaturgická koncepce vzhledem k žánru, stavbě, realizaci a celkovému stylu filmu.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Výuka předmětu má usnadnit studentům orientaci při vytváření uceleného názoru na režijní, dramaturgické, výtvarné, obrazové, realizační a organizační problémy kameramana při přípravě, natáčení a dokončování hraného filmu. Při tvorbě filmového díla je zdůrazněn obrazový styl jako emocionální i racionální výběr filmových výrazových prostředků a skladebných možností, které harmonicky s obsahem a jako důsledek celkové koncepce filmu, přiměřeně, avšak účinně působí na diváka.
Kameramanova činnost je rozdělena na dramaticko-výtvarnou a organizačně-technickou složku. Jeho činnost se dále dělí podle období příprav, realizace a dokončování projektů. Důležitou součástí jsou postupy při natáčení exponometrických, barevných, maskérských a hereckých zkoušek, použití techniky při vytváření světlotonální atmosféry, pohybu kamery atd.
Vysvětlení pojmů kameraman, šéfkameraman, hlavní kameraman, asistent kameramana, asistent kamery, náplň činností, zodpovědnosti, odborná autorita a kompetence. Kameraman v kreativním týmu spolupracovníků (režie, kamera, výprava, architekt, střihač).
Analýza a rozvíjení vlastností kameramana.
Činnost a zodpovědnost kameramana během přípravy, průzkumu realizace, natáčení a dokončování (postprodukce) hraného filmu.
Další výkladové okruhy:
Srovnání filmu, literatury a divadla z hlediska výrazových možností
Výrazové možnosti kameramana, dramatičnost scénáře a filmu
Druhy filmových žánrů
Styl filmu, výrazové možnosti
Časový scénosled, světlotonální scénář, barevné a pohybové řešení
Styl profesionální konvence
Primární realita předmětu a světla
Filmové formáty, kompatibilita s TV, současné kamery, filtry
Výběr filmové suroviny, srovnání, vlastnosti
Styk s laboratoří během příprav a při natáčení
Současná osvětlovací zařízení a pomůcky, osvětlovací systémy (studio, reál, exteriér)
- Studijní materiály:
-
Aristoteles, Estetika
O.Zich, Estetika dramatického umění
J.Kališ, Problematika filmových dramatických forem (výběr literatury)
S.Ježek, Slovo oživlé filmem
- Poznámka: