Dokumentární žánry
- Kód:
- 304DZ
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Anotace:
-
Předmět seznamuje studenty s technologií výroby dokumentárních filmů. Zabývá se možnostmi výroby především se zaměřením na práci kameramana, snímací, osvětlovací a speciální techniku používanou při natáčení. Stručně, především pohledem kameramana, se zabývá též vybranými tvůrci a filmy z dějin.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
a/ Rozdělení krátkometrážní tvorby. Význam dokumentárního filmu. Filmový záznam, dokument, umělecký dokument, filmy cestopisné, vědecké, výukové, reklamní.
b/ Stručný přehled dějin dokumentárního filmu. Flaherty, Pathe, Lumierovi kameramani, Ponting, Věrtov, Cavalcanti, Ivens, Grierson, Watt, Plicka, Lehovec,Hackenschmied, Olmer, Hapl, Špáta.
c/ Organizace štábů a natáčení, postup od scénáře k hotovému filmu, postprodukce, kopie, archiv.
d/ Používané snímací kamery pro natáčení krátkometrážních filmů. Natáčení němé a s kontaktním zvukem. Filmová surovina, výběr, exp.zkoušky.
e/ Základní seznámení s elektřinou a osvětlovacími tělesy používanými v dok. praxi. Natáčení v reálu, exteriéru i v atelieru. Způsob osvětlování v krátkometrážní tvorbě.
f/ Natáčení za snížených světelných podmínek. Natáčení z pohyblivých prostředků, stabilizace obrazu.
g/ Natáčení v infra oblasti.
h/ Natáčení v nepříznivých podmínkách - déšť, sníh, mráz, arktické a vysokohorské prostředí, tropické prostředí.
i/ Rychloběžné a časosběrné snímání.
j/ Snímání v oblasti makrosnímků a mikroskopické snímání. Grafické předlohy, titulky, jednoduché triky při natáčení krátkometrážních filmů.
k/ Styl obrazu v dokumentárním filmu, návaznost obrazová, výrazové prostředky.
- Studijní materiály:
-
Brož - Frída: Historie čs.filmu v obrazech
A.Navrátil: Přehled dějin dok. filmu
G.Sadoul: Dějiny filmu
P.Prokop: Současné filmové kamery, Zakládání filmových kamer
Diplomní práce - knihovna katedry kamery
Malé profily - tvůrci krátkých filmů
- Poznámka: