AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Filmový obraz 1

Zapsat
Kód:
304FO1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jiří Macák
Anotace:

Obsahem semináře je seznámení s teorií a tvorbou filmového obrazu po stránce kreativní, praktické i z hlediska vztahu k dramaturgické stavbě filmu. Rozebírány jsou výrazové prostředky a postupy používané kameramanem při tvorbě filmového obrazu a hodnocen jejich účin na diváka. Dále spolupráce s ostatními profesemi, technický scénář atd.

Požadavky:

zanalosti ověřené přijímací zkouškou i znalosti získané v jiných předmětech

Cíle studia:

získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu ja jeho praktické realizace

Osnova (a sylabus):

Seminář uvádí posluchače do základní problematiky fenoménu filmového obrazu a jeho praktické realizace. Tyto základní poznatky posluchače připravují na prvá autorská vyjádření se filmovým obrazem při školní kameramanské praxi. Hlavním obsahem semináře jsou hlediska teoretická a tvůrčí, jako je psychologický účin filmového obrazu, výrazové prostředky a postupy používané v tvůrčí práci kameramana při tvorbě filmového obrazu. Podrobněji se posluchač seznamuje s různými styly obrazového vyjádření a s jejich vztahem k dramaturgické stavbě filmu. Výklad s rozborem je doplněn filmovými ukázkami. Jednotlivé postupy a prostředky obrazového vyjádření jsou prezentovány jak po stránce technické, tak i s hlediska využití pro emoční působení na diváka. Jsou to např. otázky týkající se kompozice obrazu, tonality, osvětlování, jednoty stylu obrazu, velikosti záběrů, dynamiky obrazu, frekvenčního natáčení, subjektivní kamery a pod. Také jsou osvětlovány základní technické vědomosti v oblasti osvitu, měření expozice, frekvenčního snímání, filmové formáty, využití pomocné techniky. Dále jsou probírány potřebné poznatky o spolupráci s ostatními filmovými profesemi, tvorba technického scénáře, práva a povinnosti kameramana a jeho asistentů. Důležitou částí semináře je výuka vzájemných prostorových vztahů objektů ve skladbě filmových záběrů pro výuku jsou využívány projekce ukázek filmových postupů týkající se této tematiky .

V semináři posluchači zhotovují fotografická cvičení na zadaná témata, která slouží k praktickému pochopení probírané látky a jsou i měřítkem kvality výtvarné invence posluchačů. Rozbor těchto prací probíhá během seminářů. Během výuky vyplňují posluchači řadu testů, týkající se probírané tematiky. Dále je prostor semináře věnován momentálnímu profesnímu zájmu posluchačů a diskuzi k probíranému či jinému profesnímu tématu.

Studijní materiály:

Sven Nykvist: Úcta ke světlu

Film a filmová technika - SNTL 1974

L. Baran: Zázraky filmového obrazu

J. Kališ: Filmové dramatické formy II

Cinematographer manual

Američan Cinematographer

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet304FO1.html