Filmový obraz 1
- Kód:
- 304FO1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jiří Macák
- Anotace:
-
Obsahem semináře je seznámení s teorií a tvorbou filmového obrazu po stránce kreativní, praktické i z hlediska vztahu k dramaturgické stavbě filmu. Rozebírány jsou výrazové prostředky a postupy používané kameramanem při tvorbě filmového obrazu a hodnocen jejich účin na diváka. Dále spolupráce s ostatními profesemi, technický scénář atd.
- Požadavky:
-
zanalosti ověřené přijímací zkouškou i znalosti získané v jiných předmětech
- Cíle studia:
-
získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu ja jeho praktické realizace
- Osnova (a sylabus):
-
Seminář uvádí posluchače do základní problematiky fenoménu filmového obrazu a jeho praktické realizace. Tyto základní poznatky posluchače připravují na prvá autorská vyjádření se filmovým obrazem při školní kameramanské praxi. Hlavním obsahem semináře jsou hlediska teoretická a tvůrčí, jako je psychologický účin filmového obrazu, výrazové prostředky a postupy používané v tvůrčí práci kameramana při tvorbě filmového obrazu. Podrobněji se posluchač seznamuje s různými styly obrazového vyjádření a s jejich vztahem k dramaturgické stavbě filmu. Výklad s rozborem je doplněn filmovými ukázkami. Jednotlivé postupy a prostředky obrazového vyjádření jsou prezentovány jak po stránce technické, tak i s hlediska využití pro emoční působení na diváka. Jsou to např. otázky týkající se kompozice obrazu, tonality, osvětlování, jednoty stylu obrazu, velikosti záběrů, dynamiky obrazu, frekvenčního natáčení, subjektivní kamery a pod. Také jsou osvětlovány základní technické vědomosti v oblasti osvitu, měření expozice, frekvenčního snímání, filmové formáty, využití pomocné techniky. Dále jsou probírány potřebné poznatky o spolupráci s ostatními filmovými profesemi, tvorba technického scénáře, práva a povinnosti kameramana a jeho asistentů. Důležitou částí semináře je výuka vzájemných prostorových vztahů objektů ve skladbě filmových záběrů pro výuku jsou využívány projekce ukázek filmových postupů týkající se této tematiky .
V semináři posluchači zhotovují fotografická cvičení na zadaná témata, která slouží k praktickému pochopení probírané látky a jsou i měřítkem kvality výtvarné invence posluchačů. Rozbor těchto prací probíhá během seminářů. Během výuky vyplňují posluchači řadu testů, týkající se probírané tematiky. Dále je prostor semináře věnován momentálnímu profesnímu zájmu posluchačů a diskuzi k probíranému či jinému profesnímu tématu.
- Studijní materiály:
-
Sven Nykvist: Úcta ke světlu
Film a filmová technika - SNTL 1974
L. Baran: Zázraky filmového obrazu
J. Kališ: Filmové dramatické formy II
Cinematographer manual
Američan Cinematographer
- Poznámka: