Světlotonální koncepce filmu 1
- Kód:
- 304SV1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 16/S
- Vyučující:
- Jaromír Šofr
- Anotace:
-
Téma tvoří nadstavbu výuky osvětlování scénické reality, je orientováno především na emocionální dopad volených koncepcí a to vždy s vazbou na technickou bázi zobrazení i vazbou na správnost tvůrčí kalkulace ovlivňované scénářem i smyslem díla. Po zakončení přednáškového cyklu nastává příprava oborového cvičení Světlotonalita.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Vnímání skutečnosti a vnímání obrazu skutečnosti jako aktivita zrakového aparátu v komplexním pojetí - tedy soustavy: lidské oko - lidský mozek. Přirozený zdroj lidských emocí indukovaných jevy světla - versus - umělý zdroj srovnatelných emocí.
Souvislosti mezi aktivitou osvětlování a lidskou psychikou. Hrana podvědomého hodnocení kategorií možného a nemožného - startovní čára emocionální potence díla.
Význam a místo skladebných nástrojů světlotonální koncepce zobrazování mezi ostatními nástroji (nejčastěji zvanými „výrazové prostředky“ zobrazování ve filmu.
Světlotonální řešení jako prezentace autorského hodnocení všeho zobrazovaného a jako formování diváckého názoru.
Služba funkční prezentaci lidské tváře.
Emocionální odezva jako nadstavba a jako výsledek správně vedené spekulace.
Osvětlování jako funkční spekulace versus osvětlování jako rutina. Historie obou přístupů a jejich vztahy v osvětlovací praxi dneška.
Souvislosti mezi tonalitou a linearitou obrazu - kontury hmotné a nehmotné.
Pohyb objektů a subjektů (osob) v prostoru versus technické požadavky záznamového media - jako hlavní a nevyčerpatelný zdroj komplikovanosti filmového i televizního osvětlování.
Teoretické i praktické řešení různě komplikovaných modelových situací.
Práce s autentickými světelnými zdroji v obraze jako zdroji osvětlení scény.
O místních optických závojích a závojích vůbec, včetně historických proměn názoru na jejich výskyt a proměn názoru na možnosti jejich funkčního (event.výtvarného) využití.
Pohled na obecně kinematografický obraz z hlediska jeho jasové struktury.
Obrazové jasové struktury psychosenzoricky rovnovážné a nerovnovážné, jasová harmonie a disharmonie obrazové struktury.
Barevná harmonie a disharmonie obrazové struktury. Projekce souboru diapozitivů ilustrující odkaz „luministů“ v mediu olejomalby. Pojem „šerosvitu“ a jeho aplikace na medium filmového obrazu.
Zobrazování s využitím okrajových oblastí charakteristické křivky negativu, tedy mimo senzitometricky optimální přímkovou zónu media film.
Přednášející: Prof. Mgr. Jaromír Šofr
Kontakt: sofr@gw.amu.cz
- Studijní materiály:
-
„Making Pictures“ - A hundred Years of European Cinematography, created by IMAGO, published in UK by Sears&Pocknell Book, AURUM London (2003), in USA by ABRAMS.
NFA publikace: ILUMINACE, ročník 7, 1995, č.1, str.105: „Pojem virtuozity kameramanské práce“
Str.108: " O umanutosti v tvorbě se zvláštním zřetelem ke kinematografii, o roli náhody ve výtvarném a kinematografickém zobrazování.
- Poznámka: