AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Světlotonální koncepce filmu 1

Zapsat
Kód:
304SV1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
16/S
Vyučující:
Jaromír Šofr
Anotace:

Téma tvoří nadstavbu výuky osvětlování scénické reality, je orientováno především na emocionální dopad volených koncepcí a to vždy s vazbou na technickou bázi zobrazení i vazbou na správnost tvůrčí kalkulace ovlivňované scénářem i smyslem díla. Po zakončení přednáškového cyklu nastává příprava oborového cvičení Světlotonalita.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Vnímání skutečnosti a vnímání obrazu skutečnosti jako aktivita zrakového aparátu v komplexním pojetí - tedy soustavy: lidské oko - lidský mozek. Přirozený zdroj lidských emocí indukovaných jevy světla - versus - umělý zdroj srovnatelných emocí.

Souvislosti mezi aktivitou osvětlování a lidskou psychikou. Hrana podvědomého hodnocení kategorií možného a nemožného - startovní čára emocionální potence díla.

Význam a místo skladebných nástrojů světlotonální koncepce zobrazování mezi ostatními nástroji (nejčastěji zvanými „výrazové prostředky“ zobrazování ve filmu.

Světlotonální řešení jako prezentace autorského hodnocení všeho zobrazovaného a jako formování diváckého názoru.

Služba funkční prezentaci lidské tváře.

Emocionální odezva jako nadstavba a jako výsledek správně vedené spekulace.

Osvětlování jako funkční spekulace versus osvětlování jako rutina. Historie obou přístupů a jejich vztahy v osvětlovací praxi dneška.

Souvislosti mezi tonalitou a linearitou obrazu - kontury hmotné a nehmotné.

Pohyb objektů a subjektů (osob) v prostoru versus technické požadavky záznamového media - jako hlavní a nevyčerpatelný zdroj komplikovanosti filmového i televizního osvětlování.

Teoretické i praktické řešení různě komplikovaných modelových situací.

Práce s autentickými světelnými zdroji v obraze jako zdroji osvětlení scény.

O místních optických závojích a závojích vůbec, včetně historických proměn názoru na jejich výskyt a proměn názoru na možnosti jejich funkčního (event.výtvarného) využití.

Pohled na obecně kinematografický obraz z hlediska jeho jasové struktury.

Obrazové jasové struktury psychosenzoricky rovnovážné a nerovnovážné, jasová harmonie a disharmonie obrazové struktury.

Barevná harmonie a disharmonie obrazové struktury. Projekce souboru diapozitivů ilustrující odkaz „luministů“ v mediu olejomalby. Pojem „šerosvitu“ a jeho aplikace na medium filmového obrazu.

Zobrazování s využitím okrajových oblastí charakteristické křivky negativu, tedy mimo senzitometricky optimální přímkovou zónu media film.

Přednášející: Prof. Mgr. Jaromír Šofr

Kontakt: sofr@gw.amu.cz

Studijní materiály:

„Making Pictures“ - A hundred Years of European Cinematography, created by IMAGO, published in UK by Sears&Pocknell Book, AURUM London (2003), in USA by ABRAMS.

NFA publikace: ILUMINACE, ročník 7, 1995, č.1, str.105: „Pojem virtuozity kameramanské práce“

Str.108: " O umanutosti v tvorbě se zvláštním zřetelem ke kinematografii, o roli náhody ve výtvarném a kinematografickém zobrazování.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet304SV1.html