AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Dramaturgie zvuku 1

Zapsat
Kód:
306DZ1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Drahomira Vihanová
Anotace:

Seznámení s dramaturgickými zákonitostmi zvukové části audio-vizuálního díla a s praktickými postupy při práci se zvuky a s hudbou.

Požadavky:

žádné

Cíle studia:

Cílem je seznámit studenty s dramaturgickými zákonitostmi a praktickými postupy při práci s více zvukovými stopami, a jejich vztahem k filmovému obrazu.

Osnova (a sylabus):

V komplexním náhledu na zvukovou část filmu, především z pohledu střihače, budou studenti postupně seznamováni s principy práce se zvukem ve střižně, dále pak s vlivem zvukové stopy na vyprávění, na emoční rovinu a atmosféru příběhu a jeho vyznění. Osvětlí se jim základní pravidla při užití zvuku a hudby v dramaturgii filmového díla a hlavně fakt, že zvuková stopa není jen doplňující složkou „vizuálního“ umění, ale stejně důležitou součástí filmového vyprávění a sdělení.

Chápat zvuk jako výrazový vyjadřovací prostředek, to se, bohužel, v současné době z myslí posluchačů střihové skladby vytratilo. Zda je to zapříčiněno rychlostí, s jakou jsou jednotlivá cvičení stříhána nebo leností, povrchností či neochotou /také možná neschopností/ natočený materiál pečlivě analyzovat, to nedokážu posoudit. Určitou roli v tom asi také hraje nenáročnost a do jisté míry omezená představivost autorů - režisérů. Střihač se pak omezuje na odevzdání střiženého obrazu a tak ztrácí zkušenost setkat se s emocí a magií, kterou promyšleně vybudovaná zvuková stopa v sobě ukrývá. Odevzdává film ozvučený/ v tom smyslu,že vždycky je tam něco slyšet/, ale ne z v u k o v ý. Zvuk totiž musí být obrazu rovnocenným partnerem, mnohdy jde významově i nad obraz. Posluchači střihové skladby by měli být o tomto faktu aspoň trochu poučeni.

Proto navrhuji několik témat, o nichž by bylo vhodné diskutovat.

1/ Mýtus samospasotelnosti kontaktu /ozvláštnění v hraném i dokumentárním filmu/, nebezpečí kontaktu. Zvuk - obraz: kontrapunkt

2/ Postsynchron - výhody a nevýhody. Zvukové plány, včetně dialogů

3/ Hudba ve filmu - leitmotiv, charakterizace postav, hudba jako dramaturgický činitel. Práce s archivní hudbou /znalost forem, rozvíjení motivů/. Patří hudba do dokumentu? Refrén.

4/ Dialog, výpověď, ruch m.o. - ovlivňování časoprostoru

5/ Vytváření zvukové partitury, kladení zvuku na různé pásy, míchací plachty - ticho a zvukový detail. Míchačka.

Diskuse doplněna ukázkami a analýzou zvukové stopy těchto filmů:

Hrané: Minulost, Pevnost, Démanty noci, K smrti odsouzený uprchl, Adelheid, Vaterland

Dokumentární: Čas je neúprosný, Variace na téma Gustava Mahlera, Hledání, Variace na téma hledání tvaru, Atletické variace, Denně předstupuji před Tvou tvář

Studijní materiály:
Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet306DZ1.html