AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Pedagogický seminář

Zapsat
Kód:
306PS
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
16/S
Vyučující:
Anotace:

Cílem semináře je nejen seznámit studenty se třemi významnými koncepcemi výchovy a vyučování, které jsou založeny na náhledu (vhledu), ale poskytnout jim prostor pro vlastní krátkou přednášku s tím, že výstup bude snímán na videokameru a následně bude seminární formou diskutován (názornost výkladu, zřetelnost hlasového projevu atp.).

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Témata: se skládají ze tří tematických okruhů na nichž je seminář budován

1. Antické základy výchovy a vzdělání: platónská jeskyně a možnosti jeho výkladu, antický a barbarský přístup k poznání, péče o duši, vhodnost geometrie pro uvedení do vzdělanosti, náhled, evidence, theória, paideia, educatio aj.

2. Jan Ámos Komenský: snaha založit výuku opět na možnosti vhledu, didaktika, svět jako škola, harmonie, Komenského triády (látka, duch světlo; svět, rozum, Písmo; žízniti, zažívati, sdělovati), pampaedie, pansofie aj.

3. Pedagogika Bauhausu: struktura a metodika výuky, Vorkurs, Gestaltungslehre, Harmonisierungslehre, laboratorní charakter dílen, tvořivý experiment, analýza elementů výtvarného jazyka, pokus o reformu uměleckého školství aj.

Forma výuky: části hodin budou věnovány přednášce, část bude mít ryze seminární charakter.

Úkoly, hodnocení a atestace: Zá/2

Atestace udělena za aktivní účast v semináři + provedení krátké přednášky na téma dle vlastního výběru posluchače

Přednášející: RNDr. Martin Čihák, Ph.D.

Kontakt: cihak@famu.cz tel: 221 197 202

Studijní materiály:

Petr Vopěnka, Rozpravy s geometrií. Panorama, Praha 1989.

Zdeněk Kratochvíl, Výchova zřejmost vědomí. Herrmann & synové 1995.

Radim Palouš, Komenského Boží svět. SPN, Praha 1992.

Paul Klee, Pedagogický náčrtník. Triáda, Praha 1999.

Rainer Wick, Bauhaus Pädagogik. DuMont, Köln 1988.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet306PS.html