AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Dílna střihové skladby 1. ročníku 2

Zapsat
Kód:
306RSS2
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
3/T
Vyučující:
Martin Čihák
Anotace:

Úkolem předmětu je seznámit studenty se základy střihové skladby filmu a vést je v realizaci jejich praktických cvičení. Základními tématy jsou vytváření časoprostorových vztahů v kinematografickém díle, realizace elementárních střihových situací (osa, paralelní, křížový střih atd.) a reprodukce stylotvorných skladebných postupů němé éry.

Požadavky:

žádné

Cíle studia:

Cílem je uvedení do základů teorie a praxe střihové skladby a příprava realizace oborových cvičení 1. ročníku.

Osnova (a sylabus):

praktické úkoly:

Příprava podrobného technického scénáře ke cvičení Setkání

Vytvoření vlastního stroboskopického kotouče (Plateau, Stampfer, Purkyně aj.) či jiného pre-kinematografického zařízení

Zpětný technický scénář jedné sekvence hraného němého ruského-sovětského filmu (včetně rozkreslení záběrů a postavení kamery, půdorysného řešení a světelného řešení scény) - prezentace vybrané ukázky i s výkladem cca 10 min

Stylový fotoscénář - student realizuje fotoscénář (cca 15 - 25 fotografií) ve stylu vybraného ruského montážníka, doplněný o stručnou explikaci použitých výrazových prostředků spolu s krátkou citací z některého z textů tvůrce

Libovolný autorský projekt - nefilmový (závěr ZS)

Příprava technického scénáře k elementárnímu střihovému cvičení, včetně rozkreslení záběrů a půdorysů

Elementární střihové cvičení (paralelní montáž, křížový střih, předání předmětu, uplatnění pravidla osy, střih v pohybu - sekání sekerou nebo kopání krumpáčem apod.)

Natočení, střih (16 mm) a následné „oruchování“ elementárního skladebného cvičení

Střih ateliérového cvičení „vykopírovaného“ na AVID

Námět a technický scénář na autorský film

Realizace vlastního autorského filmu v závěru LS

teoretické práce studentů:

Srovnání přístupu ke střihové skladbě u Karla Reisze a Jerzyho Plažewského, doplněné o odkazy k desáté kapitole z Bély Balásze: Film, vývoj a podstata nového umenia a páté kapitole z knihy Ernesta Lindgrena: Filmové umění.

Prezentace vybrané ukázky i s výkladem (cca 10 min) z oblasti nenarativní kinematografie (ZS)

Prezentace vybrané ukázky i s výkladem (cca 15 min) z oblasti narativní kinematografie (LS)

Reflexe určených textů (každým rokem se liší)

konkretizace teoretických témat seminářů:

Světlopisná podstata filmu

Prostor a čas, filmový časoprostor a jeho vztah k předsnímací realitě, inscenace a aranžmá, orientace diváka, pravidlo jednoty směru, pravidlo osy, pravidlo hlavního směru, klíčový celek apod.

Délka záběru, čitelnost záběru, křivka zrání záběru, rozeznívání a doznívání záběrů, návaznost záběrů, vcházení a vycházení ze záběru, prostřih, časová zkratka, vyjádření vzdálenosti a rychlosti pohybu, vyjádření vnitřní pohnutky činu, filmový rytmus aj.

Lineární montáž, paralelní a křížový střih, retrospektivní montáž, filmová interpunkce, vztah obrazové skladby a mezititulků

Nástup zvuku do filmu a jeho vliv na střihovou skladbu

Studijní materiály:

Josef Valušiak, Základy střihové skladby. skripta FAMU

Karel Reisz, Umění filmové skladby. skripta FAMU

Jerzy Plažewski, Filmová řeč. Orbis, Praha 1967.

Jan Kučera, Střihová skladba ve filmu a v televizi. skripta FAMU, Praha 1983.

Jan Kučera, Filmová tvorba amatéra. Orbis, Praha 1961.

S. M. Ejzenštejn, Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959.

Béla Balász, Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957

Ernest Lindgren, Filmové umění. ÚPF, Praha 1961

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet306RSS2.html