Dílna střihové skladby 1. ročníku 2
- Kód:
- 306RSS2
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 3/T
- Vyučující:
- Martin Čihák
- Anotace:
-
Úkolem předmětu je seznámit studenty se základy střihové skladby filmu a vést je v realizaci jejich praktických cvičení. Základními tématy jsou vytváření časoprostorových vztahů v kinematografickém díle, realizace elementárních střihových situací (osa, paralelní, křížový střih atd.) a reprodukce stylotvorných skladebných postupů němé éry.
- Požadavky:
-
žádné
- Cíle studia:
-
Cílem je uvedení do základů teorie a praxe střihové skladby a příprava realizace oborových cvičení 1. ročníku.
- Osnova (a sylabus):
-
praktické úkoly:
Příprava podrobného technického scénáře ke cvičení Setkání
Vytvoření vlastního stroboskopického kotouče (Plateau, Stampfer, Purkyně aj.) či jiného pre-kinematografického zařízení
Zpětný technický scénář jedné sekvence hraného němého ruského-sovětského filmu (včetně rozkreslení záběrů a postavení kamery, půdorysného řešení a světelného řešení scény) - prezentace vybrané ukázky i s výkladem cca 10 min
Stylový fotoscénář - student realizuje fotoscénář (cca 15 - 25 fotografií) ve stylu vybraného ruského montážníka, doplněný o stručnou explikaci použitých výrazových prostředků spolu s krátkou citací z některého z textů tvůrce
Libovolný autorský projekt - nefilmový (závěr ZS)
Příprava technického scénáře k elementárnímu střihovému cvičení, včetně rozkreslení záběrů a půdorysů
Elementární střihové cvičení (paralelní montáž, křížový střih, předání předmětu, uplatnění pravidla osy, střih v pohybu - sekání sekerou nebo kopání krumpáčem apod.)
Natočení, střih (16 mm) a následné „oruchování“ elementárního skladebného cvičení
Střih ateliérového cvičení „vykopírovaného“ na AVID
Námět a technický scénář na autorský film
Realizace vlastního autorského filmu v závěru LS
teoretické práce studentů:
Srovnání přístupu ke střihové skladbě u Karla Reisze a Jerzyho Plažewského, doplněné o odkazy k desáté kapitole z Bély Balásze: Film, vývoj a podstata nového umenia a páté kapitole z knihy Ernesta Lindgrena: Filmové umění.
Prezentace vybrané ukázky i s výkladem (cca 10 min) z oblasti nenarativní kinematografie (ZS)
Prezentace vybrané ukázky i s výkladem (cca 15 min) z oblasti narativní kinematografie (LS)
Reflexe určených textů (každým rokem se liší)
konkretizace teoretických témat seminářů:
Světlopisná podstata filmu
Prostor a čas, filmový časoprostor a jeho vztah k předsnímací realitě, inscenace a aranžmá, orientace diváka, pravidlo jednoty směru, pravidlo osy, pravidlo hlavního směru, klíčový celek apod.
Délka záběru, čitelnost záběru, křivka zrání záběru, rozeznívání a doznívání záběrů, návaznost záběrů, vcházení a vycházení ze záběru, prostřih, časová zkratka, vyjádření vzdálenosti a rychlosti pohybu, vyjádření vnitřní pohnutky činu, filmový rytmus aj.
Lineární montáž, paralelní a křížový střih, retrospektivní montáž, filmová interpunkce, vztah obrazové skladby a mezititulků
Nástup zvuku do filmu a jeho vliv na střihovou skladbu
- Studijní materiály:
-
Josef Valušiak, Základy střihové skladby. skripta FAMU
Karel Reisz, Umění filmové skladby. skripta FAMU
Jerzy Plažewski, Filmová řeč. Orbis, Praha 1967.
Jan Kučera, Střihová skladba ve filmu a v televizi. skripta FAMU, Praha 1983.
Jan Kučera, Filmová tvorba amatéra. Orbis, Praha 1961.
S. M. Ejzenštejn, Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959.
Béla Balász, Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957
Ernest Lindgren, Filmové umění. ÚPF, Praha 1961
- Poznámka: