AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie střihové skladby 4

Zapsat
Kód:
306TSS4
Zakončení:
ZK
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Tomáš Petráň
Anotace:

Předmět vychází z aplikace strukturálních a sémiotických teorií na rozbor konkrétního filmového díla nebo jeho části. Seznamuje studenty s konotacemi a způsoby užití pojmů jazyk, řeč, kód, znak, význam, označující, označované, text, metatext, vyprávění, sdělení. Zabývá se tříděním znaků, typologií znaků (znaky ikonické, symbolické atd.).

Požadavky:

Absolvování Teorie střihové skladby 3

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s proměnami střihové skladby od počátků kinematografie až do nástupu zvuku.

Osnova (a sylabus):

1. Filmový jazyk, filmová řeč, prvky a roviny filmového jazyka. Znak, symbol, emblematické zobrazení, sémiotické zobrazení.

2. Podstata a struktura filmové narativity. Tvorba filmového významu. Smysl a reprezentace.

3. Pohyb, čas, prostor. Organizace prostoru jako narativní prvek.

1. Obraz - autonomní prostor. Organizování znaků v prostoru ohraničeném obrazem. Dvojí realita obrazu.

2. Proč se dívat na obraz. Divák vytváří obraz, obraz vytváří diváka. Podobnosti obrazu a diváka.

3. Iluze a reprezentace. Psychická distance a ztotožnění. Obraz- zdroj afektů.

4. Konkrétní a abstraktní prostor. Kompozice a úhel pohledu.

5. Analogie a reference. Plastické a ikonické. Fotogenie, fotografie, film.

Přednášející: Tomáš Petráň

Kontakt: petran@famu.cz

Studijní materiály:

Guy Gauthier, 21 lecons sur l´ image et le sens.

J.Aumont, M.Marie, L´analyse des Films.

J.Aumont, L´Image.

M.Joly: L´image et son interpretation.

M.Petříček, Znaky každodennosti. Praha 1993.

M. Foucault, Slová a veci. Bratislava 1987.

J. Kučera, Střihová skladba ve filmu a v televizi. AMU, Praha2002.

J. Valušiak, Střihovou skladbou k n-té dimenzi. AMU, Praha 2000.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet306TSS4.html