Úvod do oboru střihová skladba
- Kód:
- 306UOS
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 6/S
- Vyučující:
- Ivo Trajkov
- Anotace:
-
Tři úvodní přednášky, které představí obor „Střihová skladba“ především studentům jiných oborů FAMU.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1. Přednáška: Historický vývoj střihové skladby
přednášející: Martin Čihák, cihak@famu.cz
cíl přednášky: Seznámit studenty se základními proměnami ve vývoji střihové skladby němého filmu.
základní osnova přednášky:
Přednáška, jejíž název je převzat z XIV. kapitoly knihy Filmová řeč Jerzyho Płażewského je rozšířeným komentářem tohoto textu. Budeme se zabývat především vytvářením iluzivního filmového času a prostoru za pomoci filmové montáže a probereme i některé základní pojmy střihové skladby (paralelní montáž, křížový střih, rapidmontáž, jump cut aj.).
Výchozím bodem pro nás bude Bergsonovo tvrzení o tom, „že mechanismus našeho poznávání jest povahy kinematografické“. Věnovat se budeme především griffithovskému „kubistickému“ zlomu (i jeho předchůdcům) a pokusíme se tento průlom uvést do souvislostí s proměnami v ostatních oblastech lidského myšlení a umění (Picasso, Stieglitz, Einstein, Stravinskij aj.) V druhé půlce přednášky zpochybníme „přirozenost“ filmové skladby griffithovského typu a dostaneme se až k M. Derenové, která (spolu s A. Hammidem) přináší koperníkovský obrat do kinematografie, tedy odpoutání od centralismu, byť jen pomyslného jeviště. Derenová vytrhává postavu ze závislosti na prostředí, v němž se pohybuje a kde byla Griffithem fixována, a umožňuje pohled z pozice kamero-centrické. Zatímco u Griffithe je dána situace a ta je rozzáběrována s cílem vytvořit iluzivní prostor, u Derenové je to naopak kamera, kdo určuje situaci s cílem vytvořit filmový časoprostor.
Podle časových možností se zmíníme i o skladbě nenarativního filmu.
Základní tematické okruhy: Lumiérové a Méli?s, Brightonská škola, Edwin Porter, D. W. Griffith, Ruští montážníci (zde jen okrajově, podrobněji byli probráni v rámci Dějin světové kinematografie), Maya Derenová
2. Přednáška: Dokončovací technologie ve Studiu FAMU
přednášející: Vladimír Cabalka
cíl přednášky: Seznámení s různými variantami dokončovacích technologií ve Studiu FAMU.
základní osnova přednášky:
Podle primárního záznamového média se školní projekty dají rozdělit na film a video. Filmový nosič je používán ve formátech 35 a 16 mm, včetně varianty Super 16.
Zpracování obrazu projektů natáčených filmovou technologií má dvě varianty: klasický postup na filmových střihacích stolech, na kterých se fyzicky pracuje s filmovou kopií, takzvanými denními pracemi, stále častěji se pro střih filmů využívá počítačová technologie nelineárních střižen, pro kterou se používá přepis obrazu z filmu na videozáznam profesionálního formátu.
Projekty snímané elektronickou technologií mají ve školních podmínkách dvě varianty, první je natáčení na formát Betacam Digital, který se zpracovává dvoustupňově, nejprve jako off-line na některém nelineárním systému (Avid, Lightworks) a dokončuje podle střihové soupisky v obrazové výrobě v on-line kvalitě na lineární páskové střižně a počítačovém systému DPS Reality.
Druhá varianta záznamu i dokončování pracuje s formátem miniDV a DVCAM, používá se pro dokumentární a oborová cvičení. Na systému Xpress DV, který pracuje s kvalitou Native DV, vzniká rovnou výsledek bez mezistupně off-line sestřihu.
3. Přednáška: Střihač a režisér
přednášející: Ivo Trajkov
cíl přednášky: Zamyšlení nad vztahem mezi profesemi.
základní osnova přednášky:
- Úvodem krátké zamyšlení na téma: Film - „zrcadlem“ reality a „tlumočníkem“ ireality života, se zaměřením na propojení a vzájemné ovlivňování se života a filmu
- Specifika filmu - co ho odlišuje od ostatních odvětví umění a v širším slova smyslu i od ostatních médií
- Fenomén času a jeho „postavení“ ve filmu, se zvláštním zaměřením na spojení času a narativity
- Funkce střihové skladby v řetězci realizace filmu, její klíčový význam ve filmovém díle a z toho vyplývající význam profese střihače; střihač jako „skutečný vypravěč“ ve filmu
- Závěrem krátké zamyšlení na téma: Nutnost „boje“ za větší uznání významu a autorství střihače v kinematografii
- Studijní materiály:
- Poznámka: