Hudební praktikum 3
- Kód:
- 308HP3
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 13/S
- Vyučující:
- Ivo Bláha, Pavel Kopecký
- Anotace:
-
Výuka je speciálně zaměřena k průpravě pro budoucí profesi mistra zvuku či zvukového režiséra. Jejím smyslem není vychovávat výkonné hudebníky, ale sloužit k mnohostrannému rozšiřování hudebních zkušeností a znalostí nejefektivnějším možným způsobem - praktickým stykem s hudebním instrumentem na zadaných interpretačních úkolech.
- Požadavky:
-
Absolvování předmětu Hudební praktikum 2.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je vést studenty k mnohostrannému rozšiřování hudebních zkušeností využitelných v jejich tvůrčí zvukové praxi.
- Osnova (a sylabus):
-
Předmět má statut individuálního studia, každému studentovi je stanoven individuální plán s cílem rozvinout jeho hudební schopnosti a praktické zkušenosti podle jeho dosavadní úrovně. O pedagogické vedení lze požádat členy katedry (prof. Bláha, Mgr. Kopecký). Je však možné studovat i pod vedením mimoškolního lektora, kterého si student vybere a katedra schválí.
Před začátkem semestru je posluchači stanoven rámcový plán práce. Konkrétním cílem výuky může být kupříkladu:
a) Poznání techniky a specifik hry na hudební nástroje různých typů. Po dohodě s katedrou si student vybere nástroj, který bude studovat. Může pokračovat ve hře na nástroj, na který již hrál, nebo začít s nástrojem jiným, aby poznal problematiku instrumentů různých druhů. Je nutné, aby každý student zvukové tvorby měl alespoň základní zkušenost s hrou na klávesový nástroj, nejlépe klasický klavír, a to minimálně 1 rok. V průběhu dalšího studia lze instrument změnit.
b) Pochopení stylových rozdílů v interpretaci různých hudebních slohů a žánrů (baroko, klasicismus, romantismus, impresionismus..., jazz, folklór...).
c) Zvládnutí notového zápisu: čtení v houslovém i basovém klíči, znalost hudebního značení.
d) Zvládnutí výrazových prostředků interpretace: tvorba tónu, druhy artikulace, modelování melodické fráze, užití agogiky, dynamické a barevné nuance, funkční uplatnění vibrata, odlišení významově dominantní melodické linie od doprovodu .Cvičení správné intonace.
e) Poznávání skladebné struktury díla, hudební logiky, celkové formy i jednotlivých komponent hudby: např. analýza tónového systému, harmonických struktur, melodicko-harmonických vztahů (průtah, průchod, anticipace, prodleva), motivických souvislostí, metricko-rytmických principů (těžká a lehká doba, synkopa) atd.
f) Seznámení s problémy souborové hry, s problémy hudebníka před mikrofonem aj.
Katedra vlastní několik nástrojů, které může posluchačům zapůjčit. Pokud student nemá možnost cvičit na klavír jinde, může využít učebny č.5 v době, kdy se tam nekoná výuka.
Hodnocení: Atestace zápočtem se koná po každém semestru na základě přehrávky před komisí. U zápočtové přehrávky má student předvést kratší ukázky z obvyklých okruhů:
1) technická cvičení (stupnice, akordy),
2) etudy,
3) přednesové skladby.
Zároveň má být připraven analyzovat nacvičenou skladbu a uvést příklady přínosných poznatků z uplynulého období výuky.
- Studijní materiály:
-
Podle individuálního plánu výuky je k interpretaci zadávána vhodná, technicky zvládnutelná hudební literatura různých historických epoch a žánrových stylů.
- Poznámka: