AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář zvukové tvorby 5

Zapsat
Kód:
308SZ5
Zakončení:
KZ
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Jiří Kříž, Jiří Moudrý, Vladimír Skall
Anotace:

Výklad je zaměřen zejména na tvorbu zvukové složky celovečerních filmů, které jsou jedním z nejkomplikovanějších tvůrčích úkolů zvukových mistrů - sound designérů. Seminář navazuje na na předmět „Zvuková tvorba v hraném filmu“ výkladem, diskusí a rozborem filmových ukázek.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

1. Téma : Střih zvuku a příprava míchacích stop 1.

Střih zvuku „analogové“ ve střižně - příprava pasů.

Střih zvuku na DAW - příprava stop.

Etapy střihu - synchronizace DP, řazení, hrubý a čistý střih, příprava míchacích stop.

Adresování servisky pro PS, BR, H.

Dopasovávání a kombinování PS, BR, H.

2. Téma : Střih zvuku a příprava míchacích stop 2.

Příprava míchacích plánů.

Kombinace kontaktu a PS.

Příprava ruchových stop.

Princip plynulosti, prolínačky, předsazení, přesahy.

Rezervy v atmosférách.

Dělení dílů.

Stopy pro vícekanálové systémy.

Kalibrační tóny, Dolby, starty, kontrolní píp na konci.

3. Téma : Mixáž celovečerního hraného filmu.

Alternativy zvukové režie.

Střihové úpravy obrazové složky při mixáži.

Nevhodnost mixáže filmů na TV obrazovku.

Klasický způsob mixáže analogovou technologií.

Mixáž na DAW.

Rozdílnost dynamického rozsahu mixáže dle prezentace díla - TV, film (různé mixáže).

Hladina hlasitosti poslechu v míchací hale, silné a tiché zvuky.

Maskování zvuků, korekce, jednotnost dozvuku.

Druhý zvukový mistr při mixáži.

Kontroly mixu, ochrana originálu a premixů.

Přepis na optický negativ, kontrola kopie.

4. Téma : Mixáž filmu ve formátu Dolby.

Výchozí zvukové materiály, hladina hlasitosti.

Poslechové a kódovací maticové procesory.

Konfigurace stop, indikace modulace, použití a omezení surr.kanálu u kódovaných systémů.

Mix 4 stopý (šíře obrazového formátu k šíři stereofonní báze).

Kontrola mixu, kontrola kompatibility mono.

Kódování 4 stopého záznamu do formátu Lt - Rt.

Přepis na opt. systém, přepis pro schvalování Dolby Labs.

5. Téma : Mixáž filmu v Dolby Digital.

Hladina hlasitosti poslechu a equalizace v míchací hale. Konfigurace stop Film 5.1, DTS.

Referenční tóny mixu.

Mix 6 stopý, virtuální mixáž.

Kontrola mixu a REMIX do formátu Dolby.

Úpravy dynamiky a kontrola surr.

Mastering výsledných mixů do optodisku Dolby, funkce Dolby konzultanta.

Přepis na opt. negativ.

6. Téma : Downmix filmu pro video formáty a mixáž DVD formátu.

Důvody pro downmix zvuku filmu pro video formáty.

Dynamika záznamu zvuku pro jednotlivé formáty, poslechové podmínky při mixáži.

Řešení downmixu digitálních formátu do formátu analogového.

Zásady pro mixáž dabingu pro DVD.

7. Téma : Mezinárodní zvukové pasy.

Zvukový obsah mezinárodních pasů.

TV formáty.

Vícekanálové formáty (varianty).

Mix IT pro DS a Digital.

Nosiče IT - 35 mm mg., DAT, DA - 88, videokazety.

8. Téma : Příprava realizace hraného celovečerního filmu z hlediska mistra zvuku - sound designera.

9. Téma : Příprava rozpočtu hraného celovečerního filmu z hlediska mistra zvuku - sound designera.

10. Téma : Vícekanálové analogové a digitální formáty filmového zvuku a poslední technologické trendy ve filmové zvukové tvorbě. Kompatibilita a nekompatibilita systémů.

11. Téma : Volné téma dle návrhu studentů.

12. + 13. Téma : Videoprojekce a rozbory hraných filmových cvičení posluchačů.

Úkoly :

Rozbor zvukové složky současného celovečerního filmu v rozsahu 6 - 9 str.

Studijní materiály:

J.Borwick, Sound Recording Practice 4 th.edit, (Oxford University Press)

I.Stadtrucker, Zvukové majstrovstvo ve F a TV, (SPN 1977)

doc.I.Bláha, Zvuková dramaturgie AV díla , (AMU 1995)

Dolby Laboratories Inc,. Firemní literature ,(web:www.dolby.com)

http://www.filmsound.org/terminology.htm

http://www.digidesign.com/

http://www.waves.com/

M.Hůrka, Estetika zvuku ve filmu , (ČsFÚ 1965)

Kolektiv, Film a filmová technika, (SNTL 1974)

F.Kolmer, Prostorová akustika , (SNTL 1984)

M.Kuna, Zvuk a hudba ve filmu, (Panton 1968)

L.Zenkl, ABC hudební nauky, (Supraphon)

I.Janoušek , ABC akustiky pro hudební praxi, Supraphon)

http://www.geocities.com/Hollywood/Academy/4394/altman.html

http://www.uiowa.edu/~sound/contents.html

http://www.artsci.wustl.edu/~marton/Sound.html

http://www.filmsound.org/

http://www.filmsound.org/bibliography/littlist.htm

http://www.filmsound.org/film-sound-history/

http://www.mtsu.edu/~smpte/timeline.html

http://www.aes.org/journal/online/

http://filmpub.atlas.cz/

Seznam doporučených filmů : Apocalypse Now, Zánik samoty Berhof, Ronin

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet308SZ5.html