Zvuková tvorba v dokumentárním filmu
- Kód:
- 308ZTD
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 12/S
- Vyučující:
- Daniel Němec
- Anotace:
-
Předmět představuje pohled na zvukovou tvorbu z hlediska specifik žánru dokumentárního filmu. Přednášky jsou spojené s videoukázkami a volně přecházejí v seminární diskusi nad úskalími a možnostmi zvukové složky v dokumentárním filmu. Cílem je přinést studentům koncentrovaný souhrn poučení i praktických rad, jak postupovat při snímání zvuku, jeho zpracování a při koncipování zvukové dramaturgie tohoto filmového žánru.
- Požadavky:
-
Základní znalosti z oblasti zvukové dramaturgie a zvukové tvorby. Předpokladem je absolutorium předmětů Zvuková a hudební dramaturgie AV díla a Seminář zvukové tvorby 1+2.
- Cíle studia:
-
Cílem je předat studentům koncentrovaný souhrn praktických zkušeností s koncepcí a realizací zvukové složky dokumentárního filmu.
- Osnova (a sylabus):
-
1. Specifika dokumentárního filmu vzhledem k filmu hranému a animovanému. Umělecké možnosti dokumentárního filmu, tvůrčí zapojení zvukové složky. Stírání hranic - kombinace s prvky hranými, animovanými apod.
2. Vliv výrobní technologie a realizačních podmínek na tvůrčí možnosti.
Dodržování řemeslného a tvůrčího standardu, postavení a role zvukařské profese mezi ostatními tvůrčími profesemi. Prostor pro zvukaře v podmínkách televizní výroby.
3. Osobnostní dispozice zvukaře. Práce v malém štábu, samostatnost. Vstupování do soukromí cizích lidí, většinou neuvyklých vystupování před kamerou - problémy s tím spjaté. Schopnost komunikace a vcítění do okamžité situace, do režijního záměru, souznít se stylem práce ostatních spolupracovníků, předvídavost.
4. Výběr vhodného zařízení, popřípadě technologie s důrazem na mobilnost, pohotovost a spolehlivost.. Organizační a technické přípravy před natáčením - určení vhodné zvukové techniky a technologie, vzhledem k rozpočtu filmu a s respektem k postprodukci a výslednému formátu (TV-kino -stereo-vícekanál atd...)
5. Práce zvukaře při natáčení. Přehled používaných technologií a přístrojů - mixážních pultů, zvukových záznamových strojů, mikrofonů, příslušenství, jejich vhodnost pro dokumentární natáčení.
6. Praktické zacházení s technikou při příjmu zvuku : práce s mikrofonem na tyči, s bezdrátovými mikrofony, s mixážními pulty propojenými kabelem do videokamery,se samostatnými zvukovými záznamy : digitálními či analogovými, páskovými či nelineárními; způsoby synchronizace, problémy s kapacitou baterií, klimatickými podmínkami, spolehlivostí, pohotovostí, atd.
7. Slovo, ruch, hudba v dokument.filmu. Pohled na základní zvukové kategorie z hlediska dokumentárního filmu, způsoby a možnosti práce s nimi.
8. Rozmanité typy přístupu ke zvukové dramaturgii u různých režisérů. Možnosti zvukaře, jak pozitivně ovlivnit zvukovou dramaturgii - před natáčením, při natáčení a ve stádiu postprodukce.
9. Postprodukce : přepisy, synchronizace, způsoby výměny zvukových dat a projektů mezi nelineárními systémy.Střih obrazu se zvukem. Spolupráce a dělba práce zvukaře (resp. střihače zvuku) se střihačem. Střih a „čištění“ kontaktního zvuku.
10. Práce s hudbou, hudební dramaturgie, výběr a střih ruchů a atmosfér, ruchový postsynchron, natočení komentáře, jeho rozmanité formy a úskalí.
11. Střihové vazby a přechody při střihu zvuku, vrstvení zvuků do ploch a proměny zvukových plánů, sémiotika zvuku ve filmu.
12. Mix, případně mezinárodní mix, rozdíly mezi filmovým a TV mixem, mono , stereo či vícekanálové formáty, atd.
13. Konečné dotvoření hierarchie zvukových prostředků při mixáži, ovlivňující celkové vyznění filmu.
- Studijní materiály:
- Poznámka: