Základy tvorby elektroakustického zvuku
- Kód:
- 308ZTEZ
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Pavel Kopecký
- Anotace:
-
Student se v tomto předmětu seznámí s tvorbou elektronického zvuku a možnostmi jeho následného tvůrčího zpracování. Prakticky si vyzkouší tvorbu zvukových elementů a jejich organizaci pomocí počítačových programů. Seznámí se metodami tvůrčí práci s výrazovými prostředky elektroakustické hudby.
- Požadavky:
-
Základní zkušenosti s prací na počítači.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami tvůrčí práce s výrazovými prostředky elektroakustické hudby.
- Osnova (a sylabus):
-
1/ Vybavení studia pro tvorbu elektronického zvuku, minimální požadavky, specializace.
2/ Propojení elektronické aparatury - síť, audio, MIDI. Synchronizace, video.
3/ Druhy tvorby EA hudby - svébytná (artificiální, komerční), pro AV užití (filmová, scénická a pod).
4/ Vývoj hudebních nástrojů užívaných v elektroakustické hudbě - Trautonium, Martenotovy vlny, a další. Moogův syntezátor.
5/ Tvorba zvuku na moderních EA nástrojích. Elementární vlnové průběhy - sinus, pulz, trojúhelník, šum. Základní typy syntézy zvuku. Tvorba zvuku pomocí aditivní syntézy.
6/ Dynamická obálka (ADSR). Ovládání parametrů tónu v programu Softsynth.
7/ Moogův syntezátor - otevřený stavebnicový systém. Důležité pojmy - VCO, VCA, AE.
8/ Princip a užití FM syntézy - praktické ukázky tvorby v programech Softsynt a Avalon.
9/ Některé další druhy zvukové syntézy - fraktálová, Karplus-Strong ?Praktické ukázky.
10/ Základy editace zvukových vzorků. Editory zvuku v počítači - K-Edit, Sound Diver, speciální editory. Editační praxe - tvorba a úprava zvukového vzorku.
12/ Sampler - tvorba a úprava zvukových vzorků (samplů). MIDI - komunikační jazyk. Praktické propojování, přenos dat po MIDI. Sekvencer - tvorba hudby pomocí sekvenceru.
13/ Efektové procesory (DSP), praktické ukázky úpravy zvuku. Počítačové pluginy pro úpravu zvuku. Problematika synchronizace zvuku s videem. Surroundový zvuk.
Hodnocení:
Posluchač je hodnocen za aktivní účast na semináři a za úspěšné absolvování testu.
- Studijní materiály:
-
S. Pellman - AN INTRODUCTION TO THE CREATION OF ELECTROACOUSTIC MUSIC
V. Syrový - Technické základy elektroakustické hudby
E.R. Miranda - Computer Sound Synthesis for the Electronic Musician
CH. Dodge, T. A. Jerse - Synthesis, Composition and Performance
D. Forró - Počítače a hudba
- Poznámka: