Dílna (tvůrčí seminář) 10
- Kód:
- 309D10
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 3/T
- Vyučující:
- Libuše Čihařová, Pavel Koutský, Břetislav Pojar, Petr Skala
- Anotace:
-
V 1. mgr. ročníku je hlavní náplní semináře práce na filmu s účastí herce a příprava scénáře magisterského filmu. Dále budou posluchači seznámeni s bohatostí tvůrčích přístupů mimo hlavní proud běžné produkce animovaných filmů.
Ve 2. mgr. ročníku je hlavním úkolem posluchačů realizovat magisterský film a teoretickou práci.
- Požadavky:
-
Předložení literárního scénáře, který splňuje parametry praktického cvičení magisterského stupně studia
- Cíle studia:
-
Vytvořit kreativní prostor pro posluchače magisterského studia, v němž mohou konzultovat veškerou problematiku, která se týká realizace cvičení Animace a herec a Absolvenského filmu.
- Osnova (a sylabus):
-
Neobvyklé technologie kresleného filmu animovaného přímo pod kameru, umožňující výtvarnou koncepci, animací na papíře nebo na foliích nedosažitelnou.
a/ Tužová kresba, nebo malba barvami přímo na skle.
b/ Kresba pískem, nebo jiným sypkým materiálem na matném skle, zespoda osvětleném.
c/ Špendlíkové plátno, černobílé a barevné.
d/ Kreslený, nebo papírkový film, realizovaný na více etážích, někdy pohyblivých.
Jiné metody:
e/ Animace fotografií nebo fotografických koláží papírkovou metodou.
f/ Reliefní plastelinové filmy s vrchním nebo spodním světlem.
g/ Animace objektů přímo, nebo pomocí hotových fází.
h/ Kresba přímo na filmový pás, průsvitný, nebo černý. Obyčejně se užívá pro kinetické,
abstraktní vyjádření hudby v obrazu, ale někdy i pro figurální náměty.
Všechny tyto metody vyžadují kreslířskou a animační suverénnost, protože obyčejně se dělají na omezeném formáty a tvůrce často na něm imituje i pohyb kamery a triky tzv. totální animací.
Složitost práce na jednotlivých fázích omezuje někdy jejich počet a namísto snímání okénko po okénku se užívá snímání pomocí postupných prolínaček.
Volný program:
- Závěrečné úvahy nad možnostmi různé koncepce scénáře a realizace animovaného filmu vzhledem k jeho tématu.
- Zvláštní formy scénáře „pocitového“ filmu, surrealisticky koncipovaného filmu a
jejich vliv na tvorbu storyboardu a jednotlivé realizační složky.
- Nenarativní filmy (hudební film, výtvarný film), jejich scénáristická příprava a režijní
koncepce.
- Důležitost vlastní domény a vlastní noty v širokém rejstříku námětových možností a
forem animace.
Průběžně:
Individuální diskuse a konzultace při práci na storyboardu, přípravě a realizaci magisterského filmu.
Úkoly:
1. mgr. ročník
Storyboard a realizace filmu 1. mgr. ročníku a vyhledání námětu magisterského filmu pro jeho zpracování do scénáře.
2. mgr. ročník
Storyboard a realizace závěrečného filmu.
- Studijní materiály:
- Poznámka: