AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Digitální technologie

Zapsat
Kód:
309DT
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Michal Podhradský
Anotace:

Přednáška seznámí studenty s digitální technologii záznamu a zpracování animace, realizace animace v digitálním prostředí, digitální triky, postprodukce a distribuce.

Požadavky:

Základní znalosti práce s počítačem, zejména v prostředí Windows. Velmi prospěšné jsou alespoň minimální znalosti práce s počítačovou grafikou (Photoshop).

Cíle studia:

Hlavním cílem výuky je celkové obeznámení s problematikou obrazové postprodukce a digitálního snímání a zpracování animace. Po absolvování semestru by měl student pochopit teorii obrazové postprodukce, zejména se zaměřením na tvorbu animovaných projektů.

Osnova (a sylabus):

Digitální technika se již stala nedílnou součástí tvůrčího procesu nejenom v oblasti animovaného filmu.

Naprostá většina animovaných audiovizuálních děl je již snímána na digitální médium, digitálně se upravuje a je často i digitálně distribuována divákovi.

Tvůrčí proces nekončí nasnímáním a střihem díla, ale významně se rozšiřuje do oblasti postprodukce.

Semináře jsou zaměřeny na pochopení základních a obecných postprodukčních principů, základních pojmů digitálního zpracování obrazu a základních principů realizace animace digitální cestou.

Cílem seminářů je vytvořit vědomostní základ, který usnadní studentům samostatnou práci se zařízením individuálně dostupným konkrétnímu studentovi, popřípadě usnadní komunikaci s obsluhou složitých highendových zařízení.

Tématické rozvržení přednášky:

1) digitální záznam obrazu:

a) vektorová grafiky

b) bitmapy, rozlišení, barevná hloubka

c) barevné modely

d) získávání digitálního záznamu (scan, grabbing, převody?)

e) komprimované záznamy: MPEG, DVD, AVI, DIVX

f) formátové standardy: PAL, HDTV, CINEON

2) Práce s vektorovou grafikou

a) Charakter vektorové grafiky

b) Corel draw - vytváření statických objektů

c) Flash - animace ve vektorové grafice

3) Bitmapová grafika

a) Bitmapové standardy

b) Zpracování bitmapové grafiky

- Photoshop obecně

- Barevné úpravy

- Selekce, kanály, masky

- Rozměrové úpravy

- Filtry a efekty

- Retušování

- Alpha kanál - klíčování

4) Animace s bitmapovými soubory - cut-out animace

a) Obecně o způsobu realizace animace s bitmapovými soubory (cut-out)

b) Práce s Creatoonem:

- animace objektů

- spojování objektů

- key frame editor

- editace animace

- databanka pophybů

- pozadí

- pohyb kamery

- render finální animace

5) Kreslená animace - způsoby zpracování

a) technologie realizace cartoon v digitálním prostřědí

- scan, ink, painting, vrstvení

b) Toonz - stručné seznámení

6) přímá realizace animace na obrazovce monitoru

a) Aura - stručný popis programu

b) Základní možností animace v Aura

7) 3D animace

a) vytvoření modelu

b) charakterová animace

c) pozadí, composing a rendering

8) Composing, nelineární editace a postprodukční procesing

a) composing obecně

b) postprodukce obecně

c) Postprodukční zařízení a nelineární editace - základní seznámení:

- AVID / Velocity - nelineární střih

- Adobe After Effect

- Flame/Smoke/Edit box

- Digital Fusion DFX

9) Adobe After Effect

- import/export

- kompozice

- efekty

- základní praktické práce

10) Příprava trikového a postprodukčního zpracování:

- fyziologické a psychologické vnímání triků

- scénář

- dekupáž a triková příprava

- technologická struktura a data management

- převody a zálohování dat

11) Způsoby zobrazení animace a převody formátů

a) Videokarty PVR a Reality - obecně

b) Videopřepis na filmový pás - obecně

Studijní materiály:

Manuál DPS Perception/ Leitch

Manuál DPS Reality/ Leitch

International organisation for standardisation

ISO/IEC JTC1/SC29/WG11

CODING OF MOVING PICTURES AND AUDIO

October 2000

Bidouilles electroniques

LES STANDARDS INTERNATIONAUX DES TELEVISEURS COULEURS

Josef Pecinovský, Adobe Photoshop 7.0

Václav Kovařík, Adobe Photoshop v praxi

Philips: MPEG, Questions and answers

Emil Ihrig a kol.: Corel Draw/ Manuál a učebnice

Havelka - Mojzes: Mistrovství v Adobe Photoshopu

Digital Fusion /Users guide

Adobe: After effects/Users guide

Aura/ Users guide

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet309DT.html