Digitální technologie
- Kód:
- 309DT
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Michal Podhradský
- Anotace:
-
Přednáška seznámí studenty s digitální technologii záznamu a zpracování animace, realizace animace v digitálním prostředí, digitální triky, postprodukce a distribuce.
- Požadavky:
-
Základní znalosti práce s počítačem, zejména v prostředí Windows. Velmi prospěšné jsou alespoň minimální znalosti práce s počítačovou grafikou (Photoshop).
- Cíle studia:
-
Hlavním cílem výuky je celkové obeznámení s problematikou obrazové postprodukce a digitálního snímání a zpracování animace. Po absolvování semestru by měl student pochopit teorii obrazové postprodukce, zejména se zaměřením na tvorbu animovaných projektů.
- Osnova (a sylabus):
-
Digitální technika se již stala nedílnou součástí tvůrčího procesu nejenom v oblasti animovaného filmu.
Naprostá většina animovaných audiovizuálních děl je již snímána na digitální médium, digitálně se upravuje a je často i digitálně distribuována divákovi.
Tvůrčí proces nekončí nasnímáním a střihem díla, ale významně se rozšiřuje do oblasti postprodukce.
Semináře jsou zaměřeny na pochopení základních a obecných postprodukčních principů, základních pojmů digitálního zpracování obrazu a základních principů realizace animace digitální cestou.
Cílem seminářů je vytvořit vědomostní základ, který usnadní studentům samostatnou práci se zařízením individuálně dostupným konkrétnímu studentovi, popřípadě usnadní komunikaci s obsluhou složitých highendových zařízení.
Tématické rozvržení přednášky:
1) digitální záznam obrazu:
a) vektorová grafiky
b) bitmapy, rozlišení, barevná hloubka
c) barevné modely
d) získávání digitálního záznamu (scan, grabbing, převody?)
e) komprimované záznamy: MPEG, DVD, AVI, DIVX
f) formátové standardy: PAL, HDTV, CINEON
2) Práce s vektorovou grafikou
a) Charakter vektorové grafiky
b) Corel draw - vytváření statických objektů
c) Flash - animace ve vektorové grafice
3) Bitmapová grafika
a) Bitmapové standardy
b) Zpracování bitmapové grafiky
- Photoshop obecně
- Barevné úpravy
- Selekce, kanály, masky
- Rozměrové úpravy
- Filtry a efekty
- Retušování
- Alpha kanál - klíčování
4) Animace s bitmapovými soubory - cut-out animace
a) Obecně o způsobu realizace animace s bitmapovými soubory (cut-out)
b) Práce s Creatoonem:
- animace objektů
- spojování objektů
- key frame editor
- editace animace
- databanka pophybů
- pozadí
- pohyb kamery
- render finální animace
5) Kreslená animace - způsoby zpracování
a) technologie realizace cartoon v digitálním prostřědí
- scan, ink, painting, vrstvení
b) Toonz - stručné seznámení
6) přímá realizace animace na obrazovce monitoru
a) Aura - stručný popis programu
b) Základní možností animace v Aura
7) 3D animace
a) vytvoření modelu
b) charakterová animace
c) pozadí, composing a rendering
8) Composing, nelineární editace a postprodukční procesing
a) composing obecně
b) postprodukce obecně
c) Postprodukční zařízení a nelineární editace - základní seznámení:
- AVID / Velocity - nelineární střih
- Adobe After Effect
- Flame/Smoke/Edit box
- Digital Fusion DFX
9) Adobe After Effect
- import/export
- kompozice
- efekty
- základní praktické práce
10) Příprava trikového a postprodukčního zpracování:
- fyziologické a psychologické vnímání triků
- scénář
- dekupáž a triková příprava
- technologická struktura a data management
- převody a zálohování dat
11) Způsoby zobrazení animace a převody formátů
a) Videokarty PVR a Reality - obecně
b) Videopřepis na filmový pás - obecně
- Studijní materiály:
-
Manuál DPS Perception/ Leitch
Manuál DPS Reality/ Leitch
International organisation for standardisation
ISO/IEC JTC1/SC29/WG11
CODING OF MOVING PICTURES AND AUDIO
October 2000
Bidouilles electroniques
LES STANDARDS INTERNATIONAUX DES TELEVISEURS COULEURS
Josef Pecinovský, Adobe Photoshop 7.0
Václav Kovařík, Adobe Photoshop v praxi
Philips: MPEG, Questions and answers
Emil Ihrig a kol.: Corel Draw/ Manuál a učebnice
Havelka - Mojzes: Mistrovství v Adobe Photoshopu
Digital Fusion /Users guide
Adobe: After effects/Users guide
Aura/ Users guide
- Poznámka: