Hudba ve filmu
- Kód:
- 309HVF
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Vladimír Merta
- Anotace:
-
Zvukový koncept filmu - uvolnění emocí, odstranění strachu před „tajemným“ světem hudby. Hudba jinak (skicou, slovy, grafem, opisem, přirovnáním, dechem, vlastním zpěvem, hudba těla). Sdílení neverbálních emocí, nácvik dovedností, usnadňujících komunikaci s hudebníkem. Projektová výuka prolíná přednášky a graficko-hudební cvičení.
- Požadavky:
-
Podstatná část práce na seminářích probíhá formou společného předvádění hudebních nápadů v typických situacích animace. Studenti sledují filmová díla z hlediska užití hudby. Předkládají vizuální nápady (storyboard, black out, pointa, kontrast). Základy hudebního jazyka studenti zvládají formou domácích cvičení, vycházejících z přednášené látky.
- Cíle studia:
-
Studenti se během přednášky naučí v praktických cvičeních vnímat múzickou inspiraci, připraví si hudební dramaturgii díla, vyzkouší si různé metody komunikace režiséra s hudebníkem. Interaktivní kurz je neformálně uvede do dalšího studia hudebních forem
- Osnova (a sylabus):
-
Dvojlomná povaha hudby na úsvitu kulturních dějin. Hudba svou nezachytitelnou, prchavě nehmotnou podobou spojovala světy, píseň měla magickou moc, ale pomáhala i v každodenním životě. Původně byla neoddělitelně spojena s tancem a vyprávěním. Rytmizomenon: materiál k rytmizaci (taneční pohyby, dech, tón, melodie, krok). Přesah „staré hudby“ do současnosti. Synkretické vnímání hudby. Vnitřní slyšení - vize hotového filmu, jak má působit
Dilemata režiséra a skladatel: Autenticita nebo efekt? Historická věrnost (obsazení, nástroje, původní jazyk, tvorba tónu, melodické ozdoby) či karikatura? Psychologie vnímání hudby. Reálný a virtuální prostor, ucho, mikrofon, nosič a reproduktor). Akustické zákony. Vývoj hudby fyziologicky závisí na nástrojích, záznamu, objednávce. Funkce hudby v reálném životě - sociologie hudby. Vztah hudby a slova. Meze srozumitelnosti - hudba jako mezinárodní emoční jazyk.
Hudba a pohybová stylizace , „změkčení“ animační techniky. Styly animace a styly komponování. HAF a žánry, zacílení díla: drama, reklama, komedie, muzikál, záznam opery, fantasy, horor, perzifláž, parodie). Nadčasová moralita, ironický komentář, charaktery a jejich odstínění, odvrácená strana příběhu, mýtus, magické sdělení, dokreslení toho, co nelze namalovat. Zhodnověrnění nadsazených vizuálních efektů (fantasy, sci-fi, paralelní světy, existenciální kyber-prostory. Svět animovaných her).
Jak komunikovat se skladatelem? Zvuková architektura (hudebně zvukový scénář, průběh napětí, rytmické smyčky). Bod zlomu - zvukový detail. Dramatická hudba - stupňování, kulminace a rozvedení napětí. Prolínání a ostrý střih.
Provokace v hudbě.
Tvůrčí principy: Zákony tvorby - od Aristotela k postmoderně a dekonstrukci.
mimésis, transpozice, modulace, stupňování, symetrie, podobnost, symbol, signál, foném a morfém, nomen-omen, obětní beránek, paskvil, satira, parodie, derivace (řetězení podobných slov - eurytmie, asonance). Samoznak.
Hudební metafora, metonymie, ustálená spojení - hudební konvence a jejich vědomé porušování. Pohybová stylizace, „změkčení“ animační techniky.
Technologie nahrávání ovlivňuje stylové roviny filmu
Praktické ukázky a experimenty se storybordem, charakterem, zkouškou, sekvencí, celým filmem. Programová podpora, práce ve studiu, PC a co si můžeš udělat sám). Přímá kompozice na obraz: nevýhody: určenost, statičnost, vyloučení náhody. Přímá odpovědnost za vše. Technologie vnucuje své postupy, ovlivňuje vkus a vnucuje snadná řešení. Prázdná hudba - neutrální vata.
Projekce, rozbory a hodnocení účinnosti použité hudby. Otázky a problémy, na něž studenti narážejí během realizace vlastních cvičení a projektů.
- Studijní materiály:
-
Kniha o hudbě - Malá moderní encyklopedie
Slovník hudební psychologie, I. Poledňák, Editio Supraphon 1984
Stručný slovník duchovní hudby - J. Vyskočil, Muzeum Čelákovice
The Larousse Encyclopedia of Music
Teória filmovej hudby - Juraj Lexman, SAV 1981. Bratislava
Psychology for Musicians, P.C. Buck, Oxfo1974
The Penguin History of Music - 1973
Nauka o hudebních formách - M. Poš
O české písni lidové a zlidovělé - B. Václavek
Nejstarší sbírky českých lidových písní- J. Markl, Editio Supraphon 1987
Zpívaná pOEZIE - V. Merta, Panton 1989
Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu - Johann Joachim Quantz
Pověry a problémy jazzu - Jan Rychlík
Hudba na pomezí - Petr Dorůžka
Beaty-Bigbeaty-Breakbeaty, Maťa a Dharma-Gaia 1998
Tajné dějiny hudby - Vlastimil Marek, Eminent 2000
ZVUK - časopis pro kulturu a společenské dění (Zlín, Kroměříž, U. Hradiště)
Early Music - Londýn,odborný časopis sledující otázky autentické interpretace
The World of Music - Berlín
Baby, Let Me Follow You Down - Eric von Schmidt, Jim Rooney, University of Amherst Press, 1994.
Hudba a pravda - Roman Berger
Shakespeare a dobrá královna Anna - Alois Bejblík,
Stíny zapomenutých předků - Carl Saga, Ann Druyan, Eminent
České písně kramářské - Bedřich Václavek
České pohanství - Záviš Kalandra
Český lid - Karel Pejml
Živá píseň - Vladimír Úlehla
Návrat Slovenov - Miroslav Švický
Dějiny české hudby v obrazech - Editio Supraphon 1977
O hudbě v širších souvislostech:
Slovník židovsko-křesťanského dialogu
Řecké mýty - Robert Graves
Signs and Symbols in Christian Art - Georg Ferguson, A Galaxy Book N.York Oxford Univ. Press 1966
Mýtus, filosofie, věda - Jan Kratochvíl
C.Sagan, A. Druyan: Stíny zapomenutých předků, Eminent 1998)
Hledání Boha - osobní pouť - P. Johnson. Panevropa 93
Velké dějiny zemí koruny české - Vratislav Vaníček
Zkouška dospělosti - Jiří Krupička
Velký kód: Bible a literatura - Northrop Frye
Dějiny Boha, Obecné dějiny ďábla, Mizení Boha - R. E. Friedman, Argo
Tantra, kult ženského principu aneb jiný pohled na život a sex - A. Van Lysebeth
- Poznámka: