Principy interaktivní tvorby 1
- Kód:
- 309PIT1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jaroslav Vancát
- Anotace:
-
Získat základní teoretické předpoklady pro vytváření interaktivní struktury, návrh grafického řešení, tvorbu scénáře a pro režijní vedení interaktivní multimediální aplikace s experimentálním uměleckým či poznávacím (vzdělávacím) obsahem (první semestr). V druhém semestru vytvořit vytvořit jednoduchou realizaci podle zadaného nebo vlastního námětu.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Osnova:
1. Poznávací aspekty interaktivní tvorby I
Magický, mytický, reflexivní a pluralistický model poznání. Pluralita, dekonstrukce subjektu.
2. Interaktivní workshop
Dadaismus, surrealismus, pop-art jako předpoklady interakčního vizuálního poznání.
3. Struktura a element, síť. Strukturální úrovně subjektu. Interakce jako princip existence. Poznání jako interakce. Dynamická proměna kvalit.
4. Znak a znakové systémy ve vztahu k smyslovému vnímání. Virtualita. Multimedialita.
5. Komunikační aspekty interaktivní tvorby
Znakové systémy a média. Interaktivita.
6. Vstupní média, jejich specifikace.
Historie vstupních médií v rozvoji znakových prostředků. Obraz (vektorový a bitmapový), dynamický obraz (animace, video), interaktivní obraz, text a hypertext, typografie, audio (komentář, hudba, ruchy), virtuální konstrukce (lineární a nelineární), dynamické programování.
7. Specifikace interaktivního výstupu
CD-ROM, internet (HTML, XML, SWF), velkoplošné aplikace, virtuální aplikace.
8. Typy interaktivních aplikací
Umělecké aplikace, reklama, prezentace, hry, web-publishing, e-learning, virtuální databáze, interaktivní TV, mobilní komunikace.
9. Vývoj struktury interaktivní aplikace
Strukturální analýza obsahu, analýza cílů, analýza uživatele, hledání metafory.
10. Strukturální schéma a design interface interaktivní aplikace
Vývoj strukturálního schématu, jeho grafické vyjádření, schematické vyjádření a grafika interface.
11-13. Práce ve vektorovém interaktivním editoru (Macromedia Flash)
Modelování vztahů: Symbol, symbol v animaci, frame a vrstvy. Symboly, instance a vrstvy, Tlačítka.
Praktické zadání:
- návrh interaktivní struktury - odevzdat po třetině 1. semestru
- návrh interaktivní struktury podle vlastního námětu - odevzdat po dvou třetinách 1. semestru
- storyboard - grafický návrh interface zadaného nebo vlastního námětu - v případě vlastního námětu jeho oprávněnost potvrdí vyučující - (hlavní obrazovky, případně ve Flashi).- odevzdat na konci 1. semestru
Teoretické zadání:
- analýza a obsahové zdůvodnění zpracování vlastního námětu
Hodnocení:
Návrh interaktivní struktury podle vlastního námětu 20 %
Analýza návrhu struktury podle zadaného tématu 20 %
Návrh interaktivní struktury podle zadaného námětu 20 %
Grafická skica interface k vlastní nebo zadané struktuře 20 %
Účast v diskusi (prezence) - lze nahradit konspektem z titulu volitelné četby 20 %
- Studijní materiály:
-
Literatura povinná:
časopis Teorie vědy č. 2/2002 (roč. XI), téma Nová média, Filosofický ústav AV ČR
Press.Cotton, B., Oliver, R., (2000): Understanding Multimedia, Phaidon
Deleuze, G.: Podla čoho poznáme štrukturalismus? Bratislava 1993
Literatura volitelná:
Piaget, J.: Strukturalismus, Bratislava 1971
Lakoff, G., Johnson, M.: Metafory, kterými žijeme. Brno 2000.
Havlík, V.: Synergetika, návrat ke světu přírodních procesů, Praha 1995
Chlebnikov, V., Čmáranice po nebi, Odeon Praha 1974
Kandinskij, V.: O duchovnom v iskustve, Moskva 1991
Štikar, J.: Obrazová komunikace, Praha 1991
Symbol v lidském vnímání, myšlení a vyjadřování (sborník), Filozofický ústav ČSAV Praha 1992
Rezek, Tělo, věc a skutečnost, Jazz. sekce Praha 1983
Srp, Minimal, earth, conceptual art, Jazz. sekce Praha 1982
Zhoř, I.: Proměny soudobého umění, Praha 1992
Gadamer, H.-G., (1994): Problém dějinného vědomí. Praha.
Peregrin, J., (1999): Význam a struktura. Praha.
Prigogine, I., Stengersová, I., (2001): Řád z chaosu. Praha.
Nelson, T. H., (1993): Literary Machines 93.1 Mindful Press, Sausalito CA
Landow, G. P., (1994): Hyper/Text/Theory. Batimore: The Johns Hopkins University Press
ed. Delnay, P., Landow, G. P., (1994): Hypermedia and Literary Studies. MIT.
ed. Maybury, M. T., (1997): Inteligent Multimedia Information Retieval. MIT.
ed. Lunenfeild, P., (2000): The Digital Dialectic. MIT.
Heim, M.: (1998): Virtual Realism. Oxford University Press.
Švarcová, Z., (1999): Vesmír v nás. Inspirace a útěcha v japonském jazyce a literatuře. Praha: Academia.
Autorské stati vyučujícího k tématu:
S tajným zvukom /Marcel Duchamp/, Výtvarný život č. 1, 1989, s. 32 - 35
Proměny chápání prostoru z hlediska uměleckého vyjádření výtvarného umění a filmu, Film a doba, č. 4, 1989, s. 214 - 218
Interakce, poznání a obraz, in: Obraz a výtvarná výchova, sborník PedF UK v Brně, Brno 1994, s. 13 - 22
Referát Multimédia a místo dotyku se skutečností, Goethe Institut Praha 12. 12. 1994, publikováno in: Ateliér, roč. VIII (1995), č. 21, str. 2
Úvahy nad (Českým) obrazem elektronickým, Ateliér, roč. VIII (1995), č. 26, str. 8
Referát Vidění jako zmocňování se světa na mezinárodním sympóziu Umělé prostředí jako artefakt, Goethe Institut Praha 6. 12. 1995 - publikováno v: Tvar č. 3, rok 1966, s. 1 a 4
Víc než software, in: Uvidět čtvrtý rozměr, PedF UK Praha a INSEA 1996, str. 40 - 46
Zobrazení a interaktivita, in: Teorie vědy č. 2/2002 (roč. XI), téma Nová média, Filosofický ústav AV ČR, s. 77 - 98.
- Poznámka: