Seminář: Storyboard 2
- Kód:
- 309SST2
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Břetislav Pojar
- Anotace:
-
Po námětu a jeho zpracování do literárního scénáře je storyboard další etapou práce na animovaném filmu. Je nutným základem pro jeho realizaci. Při práci na něm se ujasní výtvarný styl, podoba a hra aktérů, ztvárnění prostředí, obrazová a zvuková skladba díla. V konečné podobě by měl být storyboard jakýmsi teoretickým předobrazem budoucího filmu.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Storyboard a jeho obrazová část
Storyboard je základní dokument nejen pro režiséra, ale pro všechny, kteří s ním budou na filmu spolupracovat. Jak vypadá, co má obsahovat jeho obrazová část a co zvuková.
Vypracování obrazové části storyboardu předchází volba animační techniky a výtvarného stylu. Je třeba nakreslit charaktery postav a prostředí.
Storyboard je převedení literárního scénáře do audiovizuální filmové řeči. Obraz a zvuk přebírá funkci slov. Nositelem děje jsou aktéři. Na úseky jejich hry, podle její důležitosti pro vývoj vyprávění, je třeba soustředit oči diváka a z tohoto důvodu je třeba předem scény rozdělit na jednotlivé záběry kamery snímající jejich akce.
Kamera - zaznamenává a dále zvýrazňuje akci herců
a) Směr - přímý pohled, nadhled, podhled atd.
b) Kompozice - umístěním, velikostí herců a formátu.
c) Pohyb - nájezd, odjezd, švenk, jízda.
Střih - jako ostré nebo měkké spojení záběrů
Směr a pohyb jako spojovací prostředek.
Pravidlo osy a jeho význam pro orientaci.
Ostatní způsoby použití střihu.
Vliv jednotlivých prostředků na interpunkci a výstavbu obrazové části. Jejich úloha informativní, dramatická, rytmická.
Časování (timing) jednotlivých záběrů dává jak ucelenou vizi celku, tak podklad pro hudebníka, event. doprovodné slovo a produkci.
Zvuková část a její prostředky
Hlasový projev - formy jeho užití a výhody a nevýhody pro animovaný film
Komentář může zpestřit a usnadnit situace obtížně sdělitelné pantomimickou hrou. Ale přebírá timing sekvencí a je nutné počítat s tím předem při formování obrazu, ve storyboardu, nebo ho nahrávat předem, abychom znali jeho přesnou délku.
Dialog oživí a zplastičtí animované postavy o zvukový projev. Je třeba ho nahrávat vždy před obrazem a počítat s jeho délkou již při vytváření storyboardu. Ovlivní totiž střih i stavbu obrazu.
Hlasový ruch se užívá ne jako sdělení, ale jen k vyjádření okamžitých pocitů animovaných postav.
Hudba a její možnosti pomáhat obrazu
Může mít funkci ilustrační, atmosférotvornou, lyrickou nebo dramatickou. Její forma, instrumentace a tón určuje vždy základní žánr a náladu filmu. Nahrává se většinou na střižený obraz, ale s jejími pasážemi je třeba počítat už ve storyboardu. Výjimkou jsou muzikální nebo taneční čísla, kdy se nahrává předem, rozepisuje okénko po okénku a obraz se tvoří podle ní. Hudba archivní a autorská práva.
Ruchy - dva druhy
Ruchy jednotlivé akcentují a doplňují akce
Atmosféry jsou dlouhé ruchové plochy, vytvářející prostředí scén a vyplňující zvukové pauzy mezi ruchy jednotlivými v případě, že tuto funkci nepřebírá hudba.
Mix všech zvukových elementů
Smíchání všech částí zvukového doprovodu se dělá po natočení a ozvučení filmu, ale jakousi partituru, ve které se počítá se vzájemnými působením jednotlivých složek, je třeba vytvořit již ve storyboardu.
- Studijní materiály:
- Poznámka: