AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarný experimentální film a video 1

Zapsat
Kód:
309VEF1
Zakončení:
Z
Kredity:
1
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Bohdana Kerbachová
Anotace:

Cyklus přednášek si klade za cíl seznámit posluchače s rozmanitostí a nespočtem výrazových poloh výtvarně zaměřeného experimentálního filmu a videa. Zásadní pozornost bude věnována proudu experimentálního filmu, jež se rozvíjí v úzkém a inspirativním vztahu s moderním výtvarným uměním.

Požadavky:

Základní úroveň vědomostí z historie kinematografie, znalost jejích hlavních proudů a technického vývoje. Obeznámenost s dějinami výtvarného umění, zejména moderního (od poloviny 19. st. do současnosti).

Cíle studia:

Seznámení studentů s vývojem a stěžejními proudy výtvarně orientovaného experimentálního filmu a videa ve světovém i domácím kontextu.

Osnova (a sylabus):

Tématika bude mapována chronologicky; počínaje avantgardním hnutím 20. a 30. let minulého století, zrodem a tendencemi abstraktního a ručně vyráběného filmu, přes komplikovaný poválečný vývoj filmového umění v USA i v Evropě, prvopočátky a rozvoj počítačové animace a videoartu, po současné elektronické umění a umění nových médií, nevyjímaje pochopitelně soudobý experimentální film, který stále pracuje s filmovou surovinou.

Kromě přednášek samotných budou tvořit podstatnou a nepostradatelnou součást předmětu projekce. Prostřednictvím příkladů konkrétních filmových děl budou ilustrovány rozličné způsoby aplikace principů a postulátů moderních i postmoderních výtvarných směrů do filmového média.

Smyslem předmětu je upozornit na stěžejní úlohu, kterou sehrál experimentální film v procesu formování současné podoby audiovizuální kultury ( v její umělecké i komerční poloze), a současně vyzdvihnout význam uměleckého experimentování jako takového.

Tématické rozvržení přednášky:

Zimní semestr

1. ÚVOD DO PROBLEMATIKY (charakteristika, periodizace a klasifikace filmového experimentu)

2. MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I. (kubismus, konstruktivismus) a jejich aplikace do filmového média

3. MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY POČ. 20. STOLETÍ II. (futurismus, dadaismus)

4. IMPRESIONISMUS ve francouzské kinematografii

5. SURREALISMUS v malířství, literatuře, poesii a samozřejmě ve filmu 30. let

6. EXPRESIONISTICKÉ HNUTÍ (sociální podmíněnost, shody a odlišnosti jeho aplikace ve výtvarném umění, divadle a filmu)

7. PROLÍNÁNÍ FILMOVÉ AVANTGARDY A DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

8. VÝZNAM SOVĚTSKÉ AVANTGARDY (její praktická i teoretická činnost)

9. KONCEPCE tzv. ČISTÉHO FILMU (využití principů abstraktního malířství ve filmu, abstraktní malba, kinetické sochařství)

10. ABSOLUTNÍ FILM

11. VZNIK A VÝVOJ METODY RUČNĚ VYRÁBĚNÉHO FILMU

12. OZVUKY FILMOVÉ AVANTGARDY V ČECHÁCH 20. let

13. ČESKÁ FILMOVÁ AVANTGARDA 30. let

Studijní materiály:

Povinná literatura:

Aristarco Guido, Dějiny filmových teorií, Orbis 1968

Ulver Stanislav: Západní filmová avantgarda, Čs. Filmový ústav 1991

In ILUMINACE: Čihák Martin: K teorii strukturálního filmu, 3/1999

Deren Maya: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, 3/1999

Gidal Peter: Teorie a definice strukturálního filmu, 3/1999

Grauer Victor A.: Brakhage a teorie filmové montáže, 3/1999

Mac Donald Scott: Rozhovor s Jonasem Mekasem, 3/1999

In CINEPUR: Čihák Martin: Ponorná řeka kinematografie, 13/1999

Szczepanik Petr: Intermedialita, 22/2002

Szczepanik Petr: Montáž=myšlení=vidění=obraz, 25/ 2003

Sledovat odborná periodika: Iluminace, Film a doba, Cinepur, Kino ikon ad.

Doporučená literatura:

Anděl Jaroslav, Alexander Hackenschmied, Torst 2000

Epstein Jean: Poetika obrazů, Herrmann, 1997

Fryš Miloš: Norman McLaren, ČFÚ 1987

Hradská Viktoria: Česká avantgarda a film, Čs. filmový ústav 1976

Janoušek Ivo: Slovníček pojmů elektronického a multimediálního umění, NTM 1994

Kracauer Sigfried: Teorie filmu, SPN 1968

Král Petr: Karel Teige a film, Filmový ústav 1966

Man Ray: Vlastní portrét, Artefact 2002

Moholy-Nagy Laszló: Od materiálu k architektuře, Triáda 2002

Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia 1999

Navrátil Antonín: Cesty k pravdě či lži, AMU 2002

Pešánek Zdeněk: Kinetismus, Česká grafická unie A.S., 1941

Rebmannová Hellevi: Neviditelná skulptura, Votobia 1998

Sborník českých tvůrců videoartu: Český obraz elektronický, Mánes 1994

Sborník textů: Experimentální film, 26. - 29. LFŠ, Uherské Hradiště

Sborník textů: Hladné oko, SCCA 2001

Sborník textů: Umění pro všechny smysly, NG Praha

Verlag Ritter: Rozhovory s Beuysem, Votobia 1999

Výtvarné umění č. 4/1994, Umění instalace

Výtvarné umění č.1-2/ 1995, Art in Amerika

Povinné filmy:

Pokud možno všechny snímky, jejichž projekce bude doplňovat přednášku.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet309VEF1.html