Výtvarný experimentální film a video 1
- Kód:
- 309VEF1
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 1
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Bohdana Kerbachová
- Anotace:
-
Cyklus přednášek si klade za cíl seznámit posluchače s rozmanitostí a nespočtem výrazových poloh výtvarně zaměřeného experimentálního filmu a videa. Zásadní pozornost bude věnována proudu experimentálního filmu, jež se rozvíjí v úzkém a inspirativním vztahu s moderním výtvarným uměním.
- Požadavky:
-
Základní úroveň vědomostí z historie kinematografie, znalost jejích hlavních proudů a technického vývoje. Obeznámenost s dějinami výtvarného umění, zejména moderního (od poloviny 19. st. do současnosti).
- Cíle studia:
-
Seznámení studentů s vývojem a stěžejními proudy výtvarně orientovaného experimentálního filmu a videa ve světovém i domácím kontextu.
- Osnova (a sylabus):
-
Tématika bude mapována chronologicky; počínaje avantgardním hnutím 20. a 30. let minulého století, zrodem a tendencemi abstraktního a ručně vyráběného filmu, přes komplikovaný poválečný vývoj filmového umění v USA i v Evropě, prvopočátky a rozvoj počítačové animace a videoartu, po současné elektronické umění a umění nových médií, nevyjímaje pochopitelně soudobý experimentální film, který stále pracuje s filmovou surovinou.
Kromě přednášek samotných budou tvořit podstatnou a nepostradatelnou součást předmětu projekce. Prostřednictvím příkladů konkrétních filmových děl budou ilustrovány rozličné způsoby aplikace principů a postulátů moderních i postmoderních výtvarných směrů do filmového média.
Smyslem předmětu je upozornit na stěžejní úlohu, kterou sehrál experimentální film v procesu formování současné podoby audiovizuální kultury ( v její umělecké i komerční poloze), a současně vyzdvihnout význam uměleckého experimentování jako takového.
Tématické rozvržení přednášky:
Zimní semestr
1. ÚVOD DO PROBLEMATIKY (charakteristika, periodizace a klasifikace filmového experimentu)
2. MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I. (kubismus, konstruktivismus) a jejich aplikace do filmového média
3. MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY POČ. 20. STOLETÍ II. (futurismus, dadaismus)
4. IMPRESIONISMUS ve francouzské kinematografii
5. SURREALISMUS v malířství, literatuře, poesii a samozřejmě ve filmu 30. let
6. EXPRESIONISTICKÉ HNUTÍ (sociální podmíněnost, shody a odlišnosti jeho aplikace ve výtvarném umění, divadle a filmu)
7. PROLÍNÁNÍ FILMOVÉ AVANTGARDY A DOKUMENTÁRNÍHO FILMU
8. VÝZNAM SOVĚTSKÉ AVANTGARDY (její praktická i teoretická činnost)
9. KONCEPCE tzv. ČISTÉHO FILMU (využití principů abstraktního malířství ve filmu, abstraktní malba, kinetické sochařství)
10. ABSOLUTNÍ FILM
11. VZNIK A VÝVOJ METODY RUČNĚ VYRÁBĚNÉHO FILMU
12. OZVUKY FILMOVÉ AVANTGARDY V ČECHÁCH 20. let
13. ČESKÁ FILMOVÁ AVANTGARDA 30. let
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Aristarco Guido, Dějiny filmových teorií, Orbis 1968
Ulver Stanislav: Západní filmová avantgarda, Čs. Filmový ústav 1991
In ILUMINACE: Čihák Martin: K teorii strukturálního filmu, 3/1999
Deren Maya: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, 3/1999
Gidal Peter: Teorie a definice strukturálního filmu, 3/1999
Grauer Victor A.: Brakhage a teorie filmové montáže, 3/1999
Mac Donald Scott: Rozhovor s Jonasem Mekasem, 3/1999
In CINEPUR: Čihák Martin: Ponorná řeka kinematografie, 13/1999
Szczepanik Petr: Intermedialita, 22/2002
Szczepanik Petr: Montáž=myšlení=vidění=obraz, 25/ 2003
Sledovat odborná periodika: Iluminace, Film a doba, Cinepur, Kino ikon ad.
Doporučená literatura:
Anděl Jaroslav, Alexander Hackenschmied, Torst 2000
Epstein Jean: Poetika obrazů, Herrmann, 1997
Fryš Miloš: Norman McLaren, ČFÚ 1987
Hradská Viktoria: Česká avantgarda a film, Čs. filmový ústav 1976
Janoušek Ivo: Slovníček pojmů elektronického a multimediálního umění, NTM 1994
Kracauer Sigfried: Teorie filmu, SPN 1968
Král Petr: Karel Teige a film, Filmový ústav 1966
Man Ray: Vlastní portrét, Artefact 2002
Moholy-Nagy Laszló: Od materiálu k architektuře, Triáda 2002
Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia 1999
Navrátil Antonín: Cesty k pravdě či lži, AMU 2002
Pešánek Zdeněk: Kinetismus, Česká grafická unie A.S., 1941
Rebmannová Hellevi: Neviditelná skulptura, Votobia 1998
Sborník českých tvůrců videoartu: Český obraz elektronický, Mánes 1994
Sborník textů: Experimentální film, 26. - 29. LFŠ, Uherské Hradiště
Sborník textů: Hladné oko, SCCA 2001
Sborník textů: Umění pro všechny smysly, NG Praha
Verlag Ritter: Rozhovory s Beuysem, Votobia 1999
Výtvarné umění č. 4/1994, Umění instalace
Výtvarné umění č.1-2/ 1995, Art in Amerika
Povinné filmy:
Pokud možno všechny snímky, jejichž projekce bude doplňovat přednášku.
- Poznámka: