AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarný experimentální film a video 2

Zapsat
Kód:
309VEF2
Zakončení:
ZK
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Bohdana Kerbachová
Anotace:

Cyklus přednášek si klade za cíl seznámit posluchače s rozmanitostí a nespočtem výrazových poloh výtvarně zaměřeného experimentálního filmu a videa. Zásadní pozornost bude věnována proudu experimentálního filmu, jež se rozvíjí v úzkém a inspirativním vztahu s moderním výtvarným uměním.

Požadavky:

Základní úroveň vědomostí z historie kinematografie, znalost jejích hlavních proudů a technického vývoje. Obeznámenost s dějinami výtvarného umění, zejména moderního (od poloviny 19. st. do současnosti).

Cíle studia:

Seznámení studentů s vývojem a stěžejními proudy výtvarně orientovaného experimentálního filmu a videa ve světovém i domácím kontextu.

Osnova (a sylabus):

Tématika bude mapována chronologicky; počínaje avantgardním hnutím 20. a 30. let minulého století, zrodem a tendencemi abstraktního a ručně vyráběného filmu, přes komplikovaný poválečný vývoj filmového umění v USA i v Evropě, prvopočátky a rozvoj počítačové animace a videoartu, po současné elektronické umění a umění nových médií, nevyjímaje pochopitelně soudobý experimentální film, který stále pracuje s filmovou surovinou.

Kromě přednášek samotných budou tvořit podstatnou a nepostradatelnou součást předmětu projekce. Prostřednictvím příkladů konkrétních filmových děl budou ilustrovány rozličné způsoby aplikace principů a postulátů moderních i postmoderních výtvarných směrů do filmového média.

Smyslem předmětu je upozornit na stěžejní úlohu, kterou sehrál experimentální film v procesu formování současné podoby audiovizuální kultury ( v její umělecké i komerční poloze), a současně vyzdvihnout význam uměleckého experimentování jako takového.

Tématické rozvržení přednášky:

Letní semestr

14. SHRNUTÍ VÝZNAMU EVROPSKÉ AVANTGARDY a její ohlas v USA

15. SOLITÉRNÍ EXPERIMENTOVÁNÍ V USA PŘED DRUHOU SVĚTOVOU VÁLKOU

16. AMERICKÁ AVANTGARDA 40. a 50. LET (esoterický proud v abstraktním filmu, mýtopoetický film)

17. NOVÝ AMERICKÝ FILM (odklon od abstrakce, syrovost a autenticita, deníkový, spontánní film)

18. POP-ART A FILM

19. GESTICKÁ ABSTRAKCE VE FILMU (abstraktní expresionismus, akční a gestická malba, tašismus, informel)

20. FLUXUS a jeho význam pro vznik elektronického umění (happening, performance, umění akce, hudební experimentátorství)

21. VIDEOART (vymezení pojmu, vznik a kořeny tohoto uměleckého směru)

22. ROZŠÍŘENÍ PREZENTAČNÍHO KONTEXTU POHYBLIVÉHO OBRAZU (expanded cinema, mixed média, intermédia, první a druhá generace videoartu, umění nových médií)

23. EVROPSKÝ EXPERIMENTÁLNÍ FILM (zejm. Vídeňská škola formálního filmu)

24. AMERICKÝ STRUKTURÁLNÍ FILM 60. LET

25. EVROPSKÝ EXPERIMENTÁLNÍ FILM OD 70. LET

26. ČESKÝ VIDEOART a skrytý experimentální film 70. a 80. let

Studijní materiály:

Povinná literatura:

Aristarco Guido, Dějiny filmových teorií, Orbis 1968

Ulver Stanislav: Západní filmová avantgarda, Čs. Filmový ústav 1991

In ILUMINACE: Čihák Martin: K teorii strukturálního filmu, 3/1999

Deren Maya: Kinematografie jako tvůrčí využití reality, 3/1999

Gidal Peter: Teorie a definice strukturálního filmu, 3/1999

Grauer Victor A.: Brakhage a teorie filmové montáže, 3/1999

Mac Donald Scott: Rozhovor s Jonasem Mekasem, 3/1999

In CINEPUR: Čihák Martin: Ponorná řeka kinematografie, 13/1999

Szczepanik Petr: Intermedialita, 22/2002

Szczepanik Petr: Montáž=myšlení=vidění=obraz, 25/ 2003

Sledovat odborná periodika: Iluminace, Film a doba, Cinepur, Kino ikon ad.

Doporučená literatura:

Anděl Jaroslav, Alexander Hackenschmied, Torst 2000

Epstein Jean: Poetika obrazů, Herrmann, 1997

Fryš Miloš: Norman McLaren, ČFÚ 1987

Hradská Viktoria: Česká avantgarda a film, Čs. filmový ústav 1976

Janoušek Ivo: Slovníček pojmů elektronického a multimediálního umění, NTM 1994

Kracauer Sigfried: Teorie filmu, SPN 1968

Král Petr: Karel Teige a film, Filmový ústav 1966

Man Ray: Vlastní portrét, Artefact 2002

Moholy-Nagy Laszló: Od materiálu k architektuře, Triáda 2002

Morganová Pavlína: Akční umění, Votobia 1999

Navrátil Antonín: Cesty k pravdě či lži, AMU 2002

Pešánek Zdeněk: Kinetismus, Česká grafická unie A.S., 1941

Rebmannová Hellevi: Neviditelná skulptura, Votobia 1998

Sborník českých tvůrců videoartu: Český obraz elektronický, Mánes 1994

Sborník textů: Experimentální film, 26. - 29. LFŠ, Uherské Hradiště

Sborník textů: Hladné oko, SCCA 2001

Sborník textů: Umění pro všechny smysly, NG Praha

Verlag Ritter: Rozhovory s Beuysem, Votobia 1999

Výtvarné umění č. 4/1994, Umění instalace

Výtvarné umění č.1-2/ 1995, Art in Amerika

Povinné filmy:

Pokud možno všechny snímky, jejichž projekce bude doplňovat přednášku.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet309VEF2.html