AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarné vyjadřování 3

Zapsat
Kód:
309VVD3
Zakončení:
KZ
Kredity:
2
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Rostislav Vaněk
Anotace:

Přednášky a semináře seznámí studenty katedry se současnou vizualitou v celé její šíři možností a variant. Přednášející si klade za cíl studenty inspirovat a pomocí svobodného dialogu motivovat k nezatížené, až intuitivní tvorbě.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Pojem alternativní tvorba v rámci této instituce, potažmo oboru animovaného filmu, představuje především práci s počítačem a jím manipulovaným materiálem. Široké technické možnosti však často znamenají pro studenta (umělce) i nežádoucí příležitost snadno se uzavřít do odborného kruhu. Ten má ohraničit a chránit hájené médium, ospravedlnit řemeslnou dovednost, rozvíjet pouhou šikovnost a tvořivost. Toto médium by mělo zůstat pouhým nástrojem vizuální komunikace a právě v rukou opravdových tvůrců potřebuje jistou dávku „bezradnosti a diletantismu“ v tom nejlepším slova smyslu. Tento typ vizuality má o něco blíže k umění výtvarnému a žádá si proto maximálně otevřený přístup a podobný typ koncentrace (alespoň v některých ohledech). Především v práci s významy, které přímo nesouvisí s lineárním vyprávěním. Proto bych rád nasměroval naši pozornost trochu zpět ke statickému „předfilmovému“ obrazu, k abstraktnímu příběhu, k výtvarné symbolice nebo naopak k možnostem lineárního sdělení v historii umění a to pokud možno bez mého přednášení nebo rozdávání drobných mincí v podobě rad a pedagogických pouček.

Pomocí zcela konkrétních příkladů, ještě více otevřít tradiční představy studentů o hranicích umění.Akcentovat polohu tvorby-prožitku, pokusit se minimalizovat přístup pouhého pozorovatele, z kterého často pramení vykalkulovaný a suchý formální projev.Rád bych využil svůj přehled o neakademických disciplínách jako je comics, nebo street art, k demonstraci neomezených možností pro vizuální komunikaci. Na základě workshopů se pokusím studenty postupně s některými z nich seznámit.

Tématické rozvržení přednášky

Náplní tohoto předmětu by měla být naprosto otevřená diskuse všech nad všemi vzniklými nebo rozpracovanými audiovizuálními díly. Jde mi o akademický rozhovor, který nebude definovat hranice filmu, ale je nutný už proto, že se ve výtvarném umění kinematografické tendence stupňují a tento seminář vítám jako možnost naší vzájemné kontaminace.

Konkrétní úkoly jsou jistě nutné, ale budou zadány samovolně a s ohledem k individuálním zájmům. Spíše než jako klasické formální cvičení by měly mít podobu esejů - audiovizuálních, kreslených, psaných - vztahujících se k okruhům shora uvedeným.

Studijní materiály:

Literatura

Stripburek: Comics from the other Europe (Stripburger 2002)

Zygmunt Bauman: Úvahy o postmoderní době (Sociologické nakladatelsví 2002)

M.Cooper, H. Chalfant: Subway Art (Henry Holt and Company, Inc 1984)

Jan Kaplický: Future Systems (Zlatý Řez 2002)

Souvenirs de Paris (Autoproduction 2001)

Space Invaders (British Council 2001)

Fraktály - návštěva knihkupectví s přednáškou (architektura, výtvarné umění, grafický design)

Film

George Lucas: THX 1138 (1970)

The Cinematic Orchestra: Man With A Movie Camera (2001)

WARP Vision: The Videos 1989-2004 (2004)

Zen TV: Retrospective of Ninja Tune (2003)

Tony Silver: Style Wars (1983)

The Work of Director Chris Cunningham (2002)

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet309VVD3.html