Dějiny filmových teorií 1
- Kód:
- 373DFT1
- Zakončení:
- ZK
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Jan Bernard
- Anotace:
-
Dějiny filmových teorií jsou pojaty jako souhrnná přehledová přednáška pro studenty prvního a druhého ročníku mapující nejvýznačnější teoretické směry a koncepce filmové vědy od 10. let minulého století, a to se zohledněním interdisciplinárního i historického kontextu, v němž se tyto teorie objevily. Na přednášku navazuje seminář, v němž budou čteny a diskutovány vybrané texty charakterizující jednotlivé probírané teoretické proudy.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
1) Počátky filmové esejistiky ve Francii a dalších zemích (léta 1907-1919)
2) Zlaté období rané francouzské „teorie“ filmu (1919-29)
3) Výmarská teorie I. Kracauer, Benjamin
4) Výmarská teorie II. Balázs, Arnheim (+Panofsky)
5) Sovětské montážní teorie - Ejzenštejn, Vertov, Pudovkin
6) Předválečné myšlení o filmu v českých zemích
7) Filmologie
8) Ontologie filmového obrazu (film a realita)
9) Filmová sémiotika a strukturalismus I.
10) Filmová sémiotika a strukturalismus II.
11) Film z pohledu teorie masové komunikace
12) Poststrukturalismus I. - kritika ideologie a psychoanalýza
13) Poststrukturalismus II. - psychoanalýza a feminismus
- Studijní materiály:
-
Bill Nichols: Movies and Method. University of California Press, 1985.
Richard Abel: French Film Theory and Criticism, Vol. I., 1907-29. Princeton University Press, 1993.
- Poznámka: