Film a sémiotika
- Kód:
- 373FAS
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Tomáš Glanc
- Anotace:
-
Seminář o vlastnostech a mezích znakových systémů, obzvlášť ve vztahu k filmu.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Sémiotika bude námětem kurzu na základě konkrétních ukázek z jednotlivých filmů (Bergman: Scény z manželského života, 1973-4; Fellini: Klauni, 1970; Syberberg: Hitler, film z Německa, 1977; Truffaut: Divoké dítě, 1969; Vertov: Muž s kinoaparátem, 1929; Visconti: Smrt v Benátkách, 1970 atd.). Na úryvcích z filmové klasiky se ukáže, jak jednotliví badatelé rozumějí kategoriím jako je kód (znak), film ve filmu, film jako jazyk, intertextualita, metafora a metonymie atd. Proč se stala sémiotika především od 60. let 20. století prestižní interpretační metodou? Jaké jsou její přednosti a omezení při rozumění filmu, jeho prostředkům, významům, při zacházení s jednotlivými jevy kinematografického vyjadřování? Z čeho vychází kritika sémiotiky a skepse vůči jejím možnostem?
Úkoly/ Podmínky atestace:
Seminární črta k probírané problematice v rozsahu 5000 - 10000 znaků včetně mezer (700 - 1400 slov). Téma si každý může vybrat a zformulovat sám, pro zájemce bude též k dispozici seznam návrhů, z něhož si lze vybrat. Všechny prameny (knihy, články, rozhovory, filmy, webové stránky atd.) musejí být řádně citovány.
Hodnocení:
Výsledné hodnocení se skládá z proporce těchto parametrů:
Závěrečná písemná práce: 65%
Účast v diskusi: 35%
- Studijní materiály:
-
Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945 - 1995. Austin 1999.
Eco, U.: Mysl a smysl: Sémiotický pohled na svět. Praha 2000.
Exotika. Výbor z prací tartuské školy. Brno 2003.
Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Národní filmový archiv, Praha 1995.
Sebeok, T. A.: Encyclopedic Dictionary of Semiotics. Berlin - New York - Amsterdam 1986.
- Poznámka: