AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

Film a sémiotika

Zapsat
Kód:
373FAS
Zakončení:
KZ
Kredity:
3
Rozsah:
2/T
Vyučující:
Tomáš Glanc
Anotace:

Seminář o vlastnostech a mezích znakových systémů, obzvlášť ve vztahu k filmu.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Sémiotika bude námětem kurzu na základě konkrétních ukázek z jednotlivých filmů (Bergman: Scény z manželského života, 1973-4; Fellini: Klauni, 1970; Syberberg: Hitler, film z Německa, 1977; Truffaut: Divoké dítě, 1969; Vertov: Muž s kinoaparátem, 1929; Visconti: Smrt v Benátkách, 1970 atd.). Na úryvcích z filmové klasiky se ukáže, jak jednotliví badatelé rozumějí kategoriím jako je kód (znak), film ve filmu, film jako jazyk, intertextualita, metafora a metonymie atd. Proč se stala sémiotika především od 60. let 20. století prestižní interpretační metodou? Jaké jsou její přednosti a omezení při rozumění filmu, jeho prostředkům, významům, při zacházení s jednotlivými jevy kinematografického vyjadřování? Z čeho vychází kritika sémiotiky a skepse vůči jejím možnostem?

Úkoly/ Podmínky atestace:

Seminární črta k probírané problematice v rozsahu 5000 - 10000 znaků včetně mezer (700 - 1400 slov). Téma si každý může vybrat a zformulovat sám, pro zájemce bude též k dispozici seznam návrhů, z něhož si lze vybrat. Všechny prameny (knihy, články, rozhovory, filmy, webové stránky atd.) musejí být řádně citovány.

Hodnocení:

Výsledné hodnocení se skládá z proporce těchto parametrů:

Závěrečná písemná práce: 65%

Účast v diskusi: 35%

Studijní materiály:

Casetti, Francesco: Theories of Cinema 1945 - 1995. Austin 1999.

Eco, U.: Mysl a smysl: Sémiotický pohled na svět. Praha 2000.

Exotika. Výbor z prací tartuské školy. Brno 2003.

Tartuská škola. Sborník filmové teorie 2. Národní filmový archiv, Praha 1995.

Sebeok, T. A.: Encyclopedic Dictionary of Semiotics. Berlin - New York - Amsterdam 1986.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373FAS.html