Intermedialita a nová média 2
- Kód:
- 373INM2
- Zakončení:
- KZ
- Kredity:
- 3
- Rozsah:
- 2/T
- Vyučující:
- Miloš Vojtěchovský
- Anotace:
-
Cílem kurzu je a) představit základní kontexty a přehled moderních dějin z perspektivy vztahů mezi oblastí audiovizuálních umění, kultury, společenských procesů a informačních a komunikačních technologií; b) objasnit terminologii pojmů intermediality, praxe a teorie médiií z hlediska tvorby; c) na konkrétních příkladech vyzkoušet metody kritického rozboru, interpretace a srovnávací analýzy. Součástí kurzu jsou seminární cvičení, reflexe a stavba intermediálních děl, společný výzkum a exkurze.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Kurz je veden jako série seminářů - prezentací, doprovázených například společným čtením textů, rozborem děl a diskuzemi nad připravenými referáty. Předpokladem je zájem o tuto oblast aktivní účast v diskuzi, práce na společné internetové stránce, (vysílání přes internet), samostatný výzkum.
Téma intermediality se nezabývá masmédii, filmem, výtvarným umění, videem, hudbou, digitálními médii, nebo jazykem audiovizuálním jako oddělenými žánry a fenomény, ale hledá (a spojuje) významy právě v prostoru „mezi“ (inter-média). Intermedialita se projevuje buď jako charakter tzv. „hybridních“ (smíšených) médií v dějinách, nebo jako reflektovaný umělecký a teoretický program a nástroj zkoumání: Podle definice jde o „projev vztahů dvou či více mediálních forem, které vstupují do vzájemné fúze, v níž je lze těžko od sebe oddělit a vrátit jim původní autonomii. Intermediální vztahy lze nalézt například v rovině obrazu, zvuku, textu, nebo jde o narativní struktury a vztahy mezi různými formálními principy; v rovině technologických, průmyslových, ekonomických aj. fúzí, v míšení percepčních návyků a horizontů, odkazujících k širšímu technologickému a kulturnímu kontextu produkce a recepce různých médií“. Kurz propojuje formou prezentací, diskuzí, rešerší a reflexí současné koncepty audiovizuální kultury s jejich dějinami. Metodou analytické dekonstrukce budou diskutovány paralely mezi maskami a strategiemi zábavního průmyslu, popkultury, sociálně politickými kontexty, technologickými procesy, každodenností a vizemi.
- Studijní materiály:
-
Yvonne Spielmann, Thomas Elsaesser, Raymond Bellour, Philippe Dubois, Siegfried Zielinski, Joachim Paech, Jürgen E. Müller, Rick Altman, Vivian Sobchack, André Gaudreault, Jacques Aumont, Norbert Wiener, Richard Rorty, Marshall MacLuhan, Vilém Flusser, Wiliam Ross Ashby, Lev Teremin, Nam June Paik, John Cage, The Residence, Gary Hill, Italo Calvino, Athanasius Kircher, Vasulka, Nicola Tesla, Ludwig von Bertallanfy, Ted Nilson, David Toop, Gordon Matta Clarc, George Perec, Patafyzika, Stanislav Lem, Craig Baldwin, Frank Zappa, atd..
Seznam doporučené literatury:
Feyerabend, Paul Karl. Rozprava proti metodě. Praha : Aurora, 2001.
Foucault, Michel. Archeologie vědění. Praha : Herrmann & synové, 2002.
Kuhn, Thomas Samuel.: Struktura vědeckých revolucí. Praha.: OIKOYMENH, 1997.
Lyotard, Jean - Francois. Postmoderní situace. O postmodernismu. Praha : Filosofický ústav AV, 1993.
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého bádání. Praha : OIKOYMENH, 1997.
Russell, Bertrand. Logika, věda, filosofie, společnost. Praha : Svoboda, 1993.
Zygmunt Bauman: Tekutá modernita, Mladá fronta, 2000
Giddens, Anthony. Sociologie. Argo, 2000,
Flusser, Vilém: Za filosofii fotografie. Přeložili Božena a Josef Kosekovi. Praha: Hynek, 1994.
Flusser, Vilém: Do universa technických obrazů.Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 2001
Flusser, Vilém: Komunikológia. Přeložila Alena Münzová. Bratislava: Media Institute, 2002.
- Poznámka: