AMU  STUDIJNÍ PLÁNY

B-filmy, trash a camp: o dobrém špatném vkusu

Zapsat
Kód:
373MBEK
Zakončení:
Z
Kredity:
2
Rozsah:
14/S
Vyučující:
Helena Bendová
Anotace:

Modulová výuka CAS proběhne v pátek 24. 3. od 10-13h v učebně 2, od 14-18h v projekci a v sobotu 25. 3. od 10-14h v učebně 2.

Požadavky:
Cíle studia:
Osnova (a sylabus):

Přednáška se pokusí načrtnout jedny ze „skrytých dějin“ kinematografie. Vedle mainstreamové (převážně žánrové) produkce a umělecké vrstvy autorských solitérů (tvořících v rámci studiových systémů, či mimo ně), existuje ještě velmi bohatá, ale opomíjená, a často opovrhovaná vrstva filmů, které narušují konvenční představy o komerci, umění, dobrém a špatném vkusu i o svobodě projevu. Zastřešujícím pojmem by mohl být „exploatační film“, ovšem přednáška ukáže, jak nutná je diferenciace i uvnitř tohoto korpusu produkce. Proto se důkladněji seznámíme s tím, jak vznikaly a zanikaly různé okrajové formy (B-filmy, trash, camp, midnight movies, grindhouse cinema, euro-sleaze, Category III apod) a jaké typy subkultur se okolo nich následně rozvíjely či je prvotně podmiňovaly. Jedním z cílů je též přiblížit, jak tyto okrajové formy souběžně čerpaly z mainstreamu a art house cinema (uměleckého filmu chápaného jako instituce) a zároveň je zpětně ovlivňovaly. Klíčovým obdobím pro nás budou především 60. a 70. léta minulého století, začneme ovšem klasickým Hollywoodem 30. let a skončíme v nejaktuálnější současnosti.

Přednášející: Kamil Fila; e-mail: Kamil.Fila@seznam.cz

Termíny a místo konání: pátek a sobota 24. a 25. 3., FAMU Lažan, 10-13h učebna 2, 14-18h projekce; sobota: 10-14h učebna 2

Charakter modulu: přednáška proložená filmovými ukázkami

Podmínky atestace: Zá/2 - 100% účast + písemná práce v délce 2-3 normostran. Práci je třeba zaslat do 14. 4. 2006 na adresu Kamil.Fila@seznam.cz.

Studijní materiály:

Kamil Fila: Mini-encyklopedie filmového „neumětelství“: Pokus o typologii abnormalit (Cinepur č. 37)

Susa Sontag: Poznámky k fenoménu camp. Labyrint Revue, téma Kýč. s, 79-86.

Miroslav Kromiš: Úvod do nové teorie braku. http://lege.cz/brak/uvod.htm

Eric Schaefer : "Bold! Daring! Shocking! True: A History of Exploitation Films, 1919-1959. Duke University Press 1999.

J. Hoberman, Jonathan Rosenbaum: Midnight Movies. Da Capo Press 1991.

Mark Jancovich, Andrew Willis, Julian Stringer, Antonio Lazaro Reboli (ed.): Defining Cult Movies : The Cultural Politics of Oppositional Tastes (Inside Popular Film)

Manchester University Press 2003.

J. P. Telotte (ed.): The Cult Film Experience: Beyond All Reason

University of Texas, 1991.

Stacey Michele Olster: The Trash Phenomenon: Contemporary Literature, Popular Culture, and the Making of the American Century. University of Georgia Press 2003.

Greg Taylor: Artists in the Audience: Cults, Camp, and American Film Criticism

Princeton University Press; 2001

Randall Clark: At a Theater or Drive-In Near You : The History, Culture and Politics of the American Exploitation Film (Garland Studies in American Popular History and Culture) Garland 1995.

Poznámka:
Platnost dat k 5. 6. 2006
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/predmet373MBEK.html