Evropský kostým a móda XVII-XX. století
- Kód:
- 373MEKM
- Zakončení:
- Z
- Kredity:
- 2
- Rozsah:
- 16/S
- Vyučující:
- Helena Bendová
- Anotace:
-
Modulová výuka CAS proběhne v pátek 13. 1. a v sobotu 14. 1. 2006 od 10-13h a 14-17h v učebně 1.
- Požadavky:
- Cíle studia:
- Osnova (a sylabus):
-
Intenzivně shrnutá problematika módy a odívání v historickém kontextu může být přínosem zejména pro studenty režie a zájemce o inscenovanou fotografii v historickém kontextu.
Předmět se zaměřuje na výklad zásadně odlišných aristokratických (17. a 18. stol.), buržoazních (19. stol.), demokratických a kulturně pluralitních (20. stol.) podmínek módy a kostýmu. Zvláštní kubus je věnován tzv. uměleckému oděvu, proudu, který souvisí s oděvně reformním hnutím přelomu XIX. a XX. st. a novými uměleckými tendencemi secese, některých evropských avantgard a postmoderny.
Přednášky doplňuje projekce diapozitivů.
Program:
I. kubus: XVII. a XVIII. stol. (13. 1. dopoledne)
Systém módy a způsob odívání dvorské šlechty v období baroka a rokoka. Ostentativní vzhled obou pohlaví.Španělský, holandský, francouzský a anglický vkus. „Encroyables“ a „Merveuilleuses“ se oblékají jinak.
Nově položené oděvní otázky francouzskou buržoazní revolucí 1789. Empír.
II. kubus: XIX. stol. (13. 1. odpoledne)
„Veliké zřeknutí se okázalosti“ (Th. Veblen ) - jednoduchost a diskrétnost pánského kostýmu proti okázalosti dámské módy - biedermeier a krinolína, siluety 70. a 80. let XIX. st. Vnější vzhled dandyho jako - sebe-konstrukce a jedinečná modifikace módy.
Vznik domů haute couture . Secese a 10. léta XX. stol.
III. kubus: umělecký oděv (14. 1. dopoledne)
Hnutí za reformu dámského oděvu. Oděvní modely a návrhy: Henryho van de Velda, Kandinského, Klimta a umělců Vídeňských dílen. 1915 - Výstava výtvarného oděvu v Praze a Artěl. Oděvní manifesty a návrhy italských futuristů 20. a 30. let. Kalhotový šatník pro „civilizovanou ženu“ Boženy Rothmayerové-Hornekové (Brno 1929/30). Ruští konstruktivisté, jejich oděvní formy a ideologie: Malevič, Tatlin, Rodčenko, Stepanovova, Popova, Lamanova. Jinde v Evropě působící: Erté, Sonia Delaunay, Mario Fortuny. Umělecký oděv dnes. Konceptuální oděvní tvorba.
IV. kubus: XX. stol. (14. 1. odpoledne)
Institucionální systém módy: domy haute couture a couturiéři, vznik pret-a-porter, návrhář - stylista. Manekýna, tisk a ostatní média šíření módy.
20. léta - žena chlapeckého typu. Zásadní změny v ženském odívání - Chanel. Válečná móda a new look Ch. Diora - l947. Kultura životní styl mládeže ovlivňuje módu.
Žena-dítě v pojetí Pierrea Courregese. Retrostyly a přírodní orientace - 70. léta. Nové siluety, looky a historismy - 80. léta. Punk. Postmoderní problémy těla a móda 90. let. Ošklivé - nový estetický horizont. Móda, kterou produkuje marketing.
Přednášející: PhDr. Helena Jarošová, FF UK (kontakt: h.jarosova@volny.cz)
Termíny a místo konání: pátek a sobota 13. 1. a 14. 1. 10-13h a 14-17h, FAMU učebna 1
Podmínky atestace: Zá/2 - účast 80% a seminární práce, zadaná v prvním dnu konání
Poznámka: zápis na modul je možný nejpozději do 6. 1. 2006
- Studijní materiály:
-
A/ Vlastní dějiny módy a kostýmu:
Akiko Fukai a kol, Móda. Dějiny odívání 18.,19. a 2O.století, český překlad Nakladatelství Slovart, 2003.
Francois Baudot, Móda století (1900 až 90. léta XX. stol), Euromedia Group - Ikar, Praha 2001.
B/ K sociologii a psychologii módy a odívání:
Thorstein Veblen, Teorie zahálčivé třídy, Praha 1999.
Georg Simmel, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje (zde: O módě, O ozdobě), Praha 1997.
Francoise Coblenceová, Dandysmus. Povinnost pochybnosti (zde kapitoly IV. - VII.), Prostor, Praha 2003.
Gilles Lipovetsky, Říše pomíjivosti, Prostor, Praha 2002.
- Poznámka: